Prambanan en Merapi - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Prambanan en Merapi - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Prambanan en Merapi

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

09 Juni 2010 | Indonesië, Yogyakarta

Voor de hotelkamers in Jogja Village Inn stroomt een klein slootje, waarin daadwerkelijk vissen zwemmen. Ook de stenen ornamenten vallen nu pas op. Erg leuk gedaan!
Bij het ontbijt bestellen wij weer nasi goreng, die hier niet standaard op het menu staat. Het restaurant is nog versierd met de restanten van het feest van gisteravond. De versiering is gemaakt van jong klapperblad en is erg kunstig gevouwen.
In schril contrast met het mooie en luxe hotel staan de schamele warongs, die in de bevuilde straten rondom het hotel te zien zijn. Ook de in aanbouw zijnde 'Super Indo', een veelgeziene supermarktketen, geeft door de roestige metalen schermen waarmee de bouwplaats is afgezet een sjofele indruk. Verderop zit een man in een joglangan (grote vuilnisbak) te wroeten naar wat bruik- of eetbaars.

Het Prambanan tempelcomplex
Om 9 uur gaan wij op weg naar de het tempelcomplex van Prambanan, dat is gelegen in het gelijknamige dorp in de regio Sleman van de 'bevoorrechte regio' Yogyakarta. Wij krijgen vanaf de grote weg mooi zicht op de Merapi, die wij later vandaag gaan 'beklimmen'. Nou ja, een stukje dan.
Bij de Prambanan aangekomen krijgen wij een Nederlands sprekende gids, Wagiyo, die veel weet en met liefde en systematiek verteld over het complex en diens historie.
De Prambanan heeft drie terrassen, waarover straks meer. Het hoogste terras meet 110 bij 110 meter en heeft 16 tempels en gebouwen:
- Drie hoofdtempels - Trisakti, "drie heilige plaatsen" - voor Brahma, Siwa en Wisnu, gelegen aan de westzijde;
- drie tempels voor de goddelijke voertuigen (Indon.: wahana), gelegen aan de oostzijde;
- twee 'candi apit': bijtempels;
- vier hoektempels (Indon.: candi sudut) in elke hoek van de binnenplaats;
- vier poorttempels (Indon.: candi kelir) bij iedere ingang.

[1] Candi Brahma
Deze tempel heeft een oppervlakte van 20 bij 20 meter en is 37 meter hoog. De tempel en de beeltenissen zijn gewijd aan Brahma. Het beeld van Brahma in de tempel heeft vier armen en vier hoofden. De god Brahma wordt beschouwd als de schepper van de wereld. Aan de buitenzijde van de tempel en op de balustrade is het Ramayana verhaal uitgebeeld.

[2] Candi Siwa
De Shivatempel is de grootste tempel met een oppervlakte van 34 bij 34 meter. De tempel is 47 meter hoog, en is door instortingsgevaar na de aardbeving van 2006 nog niet toegankelijk. De tempel is gewijd aan Shiva, de oppergod van de Trimurti Shiva. Het grote standbeeld in deze tempel heeft eveneens vier armen. De god Shiva is de vernietiger van de (kwade) wereld.
De tempel heeft nog vier standbeelden:
- Siwa Mahadeva (Shiva als grote god) in de oostelijke kamer;
- Siwa Mahaguru (Shiva als grote meester) in de zuidelijke kamer;
- Ganesha (die wordt beschouwd als de zoon van Shiva en Parvati) in de westelijke kamer;
- de grote hindoe-moedergodin Durga Mahisasuramardini in de noordelijke kamer.

[3] Candi Wisnu
De deze tempel heeft dezelfde afmeting als die van Brahma: 20 bij 20 meter groot en 37 meter hoog. De tempel is gewijd aan de godin Vishnu, de beschermer van de (goede) wereld. Vishnu heeft hier ook vier armen. Het beeld zit nogal onder de zwarte smurrie. Niet door vandalisme, maar door de poep van de vleermuizen die boven in de nis huizen.

[4] Candi Wahana
Dit zijn de tempels voor de voertuigen van de goden.
1. De tempel voor Angsa (de gans voor de god Brahma) meet 13 bij 13 meter en is 22 meter hoog;
2. De tempel voor Nandi (de stier; Shiva's voertuig) is 15 bij 15 meter groot en 27,5 meter hoog; Het beeld van de (heilige) stier, gemaakt uit één stuk, weegt al gauw en ton of 3 à 4. Eén hoorn is afgebroken door vallend gesteente na een aardbeving, maar mag volgens de Hindoe-regels niet meer worden gerepareerd.
3. De tempel voor Suparna/Garuda (de haan/de adelaar; vervoermiddel van Vishnu) is weer van gelijke grootte als de candi Angsa.

[5] De hoek- en poorttempels (candi Sudut en candi Kelir)
Er zijn twee keer vier tempels die elk 1,5 bij 1,5 meter groot zijn en 4,1 meter hoog. De functie van de poorttempels (candi Kelir) is het beschermen van het hoogste/centrale plateau tegen het kwaad, omdat dit plateau een heilige ruimte is.

Terrassen
Het tweede (op-een-na hoogste) terras is 222 bij 222 meter groot en bevat oorspronkelijk 224 tempeltjes (Perwara). Op dit niveau mogen alleen de priesters (de Brahmanen) komen.
Alle Perwara-tempels zijn in ruïneuze staat, op twee na die geheel zijn hersteld. Met hulp van UNESCO wordt getracht alle tempels weer in originele - zij het verstevigde - staat terug te brengen. Een Perwara-tempel meet 6 bij 6 meter en is 14 meter hoog.
Het derde (en laagste) terras is 390 bij 390 meter groot. Dit plateau is bedoeld voor de gewone stervelingen; er staan geen gebouwen op.

De Prambanan is de grootste Hindoe-tempel in Midden-Java. In de Inscriptie van Siwagrha (of Sivagrha) - de oudste overgeleverde Javaanse literaire tekst uit 856 na Chr. - wordt gesproken over een tempel met een vorm die lijkt op die van de Prambanan.
De candi Prambanan, werd vroeger gebruikt door de hindoe-gemeenschap om te bidden en aanbidden van de Trimurto-goden. Thans is de Prambanan een 'dode' tempel: het gebouw wordt alleen gebruikt voor toerisme, onderwijs en wetenschap. Hoewel: in de Brahma-tempel staat wel een vrouw devoot te bidden.

Het complex werd drie keer verwoest door een aardbeving: in 1006, in 1549 en in 2006. Volgens Bartjens zou de volgende aardbeving dus over 500 jaar moeten komen, maar het is dan te hopen dat de candi's dan alle voorzien zijn van een aardbevingsbestendig karkas van gewapend beton. Wagiyo wijst ons op de oorspronkelijke pen en gat-achtige stapelconstructie, gebaseerd op het Lingga-Yoniprincipe, waar geen cement aan te pas komt. Het eerste onderzoeksverslag over de Prambanan werd overigens geschreven door C.A. Lons, die Midden-Java bezocht in 1733 en alle tempels aantrof in een staat van ontreddering.
De restauratie van het tempelcomplex begon in 1885 en is nog steeds aan de gang. De Shiva tempel is volledig gerenoveerd in 1953; de Brahma-tempel kwam gereed in het jaar 1987.
Vier jaar later (1991) was de Vishnu-tempel klaar en weer twee jaar (1993) waren de Wahana-tempels volledig gerenoveerd (1993).
Helaas vernielde - zoals ik al meldde - in 2006 een aardbeving opnieuw grote delen van het tempelcomplex. De hoofdtempel van Shiva is, wegens instortingsgevaar, dan ook niet van binnen te bekijken; de tempels van Angsa en Suparna zijn ook niet aan de buitenkant van nabij te bekijken, omdat deze met hekken zijn afgezet.

In de verte zien wij een openluchttheater waar ook het Ramayana-ballet wordt uitgevoerd. Dit, met op de achtergrond de dan uitgelichte Prambanan. De dansgroep, zo vertelt de gids, bestaat uit zo'n honderd dansers, volwassenen en kinderen.

Een 'oude' bekende
Het museum(pje) laten wij - vermoeid van het klimmen - links liggen. Buiten in het park is een speeltuintje met een staande kooi met daarin een raafachtige vogel. Het blijkt een rajawali - raetius pennatus - een indische havik.
Tot onze verbazing worden wij opnieuw aangesproken door dezelfde schooljongen als bij de Borobudur. Nu niet met zijn juf, maar met twee andere kornuiten. Het gesprek gaat nu veel vlotter en natuurlijker. Naast het maken van foto's over en weer en het uitwisselen van e-mailadressen, schrijven wij iets in het Engels in hun schriften. Hopelijk goed voor een A+ op hun rapporten.
Weer bij de parkeerplaats aangekomen moeten wij een complete pasar door met allerlei prullaria. Gelukkig geen opdringerige verkopers.

Gunung Merapi
Wij besluiten eerst naar de Merapi te gaan en dan pas te gaan eten, want de wolken ontnemen steeds meer het zicht op deze machtige vulkaan. Sugiyono had eerder gewezen op de grote vrachtwagens die vol zitten met pasir (kiezelzand) en stenen. Het gros van de mannen in deze buurt werkt in deze bedrijfstak, zowel legaal als illegaal. Wij komen later ook bij een afgraving waar alles met de hand wordt gedaan. De regering heeft graafmachines verboden om zo de werkgelegenheid op peil te houden. Sugiyono's jongere broer werkt overigens als chauffeur op een van deze zandauto's.

Aan de voet van de Merapi bezoeken wij een 'bungker', bedoeld als bescherming tegen de eerste bedreiging van een vulkaanuitbarsting. Dat deze bunker niet helpt als de lavastroom goed op gang komt is gebleken bij de laatste uitbarsting: de bunker is volgestroomd met lava.
Wij klimmen een eind naar boven en zien de restanten van een bedolven huis. Ook zijn er in de bergwand geslagen ravijnen, waar men al weer dammen aan het bouwen is tegen de erosie.
Van de Merapi zelf zien wij zo goed als niets; alleen een glimp achter de wolken.
Overal is het al weer groen aan het worden. De bomen hebben een behoorlijke lengte. Onvoorstelbaar dat dat zo snel gaat.

Terug naar Yoyga
Op de weg terug eten wij in een eenvoudig tentje: Timbul Roso. Javaans voor timbul rasa: 'naar boven komende smaak'. Wij kiezen nasi putih met gurami in een geel sausje en Spaanse pepers. Als groenten kangkung met asam. De gurami is lekker, maar zou niet zo veel graten moeten hebben.

Sugiyono weet nog een adresje waar ik mogelijk een standaard kan kopen voor mijn keris. En inderdaad: een schamel huisje in de stadskampong, maar met een hoeveelheid kerissen waar een verzamelaar jaloers op zou worden. Hoe verleidelijk ook: ondanks aandringen houd ik het hoofd koel en koop ik geen van de - soms prachtig versierde - kerissen. Wèl de standaard.

Om half vijf komen wij - voor de laatste nacht - terug bij Jogja Village Inn. Na inpakken van onze spullen en het douchen gaan wij weer schrijven in de eetkamer. Met kopi tubruk natuurlijk.
Morgen om 9 uur vertrekken wij naar Surakarta, beter bekend als Solo.

• 10 Juni 2010 - 21:16

Bas:

Plaatjes, nog geen praatjes :) Zie dat jullie eindelijk eens naar school zijn gegaan!

• 11 Juni 2010 - 00:44

Frans:

@Bas: naar BED zal je bedoelen ...
    Ayo, naar bèd jij. Het is al héél erg laat (kwart voor 12 NL-tijd!)

• 11 Juni 2010 - 12:07

Marry En Piet:

Prachtige foto's van al die oude tempels met veel details van de beelden !
    Zie ook weinig of geen andere toeristen op de foto's van jullie, wat je bij anderen wel ziet. Compliment !
    Nog een dikke week jongens...dus nog vèèl genieten !
    Ps. Zijn jullie op de hoogte van de verkiezings-uitslag, en hoe de politiek er nu voor staat ?

Groetjes van ons voor jullie.

• 14 Juni 2010 - 07:26

Lucia:

Die waterspuwer doet me denken aan hoe wielrenner onderweg de neus snuiten...
    En al dat eten. Hopelijk lusten jullie bij thuiskomst nog wel een boterham met kaas.

• 18 Juli 2012 - 03:54

Percy:

Hallo mijnheer de Meijer,

weet u het adres nog waar u de kerissenstandaard gekocht heeft? Ik ben op zoek naar een keris, maar wil niet in een toeristenshop terecht komen.

Alvast bedankt.

• 26 Juli 2012 - 19:54

Frans:

Beste Percy,

Het adres weet ik echt niet meer ... Het was midden op een stadskampong in Yogyakarta. Kruip-door-sluip-door in de gangen.
    Het is ongetwijfeld een kennis geweest van onze chauffeur, Sugiyono.
    De kerissen waren echt bijzonder en authentiek. Ik durfde er echter geen te kopen in verband met mogelijk gedoe bij de douane.
    Overigens mag je volgens het bijgeloof geen keris voor jezelf kopen (die moet je krijgen).

Hartelijke groet,
    Frans

Verslag uit: Indonesië, Yogyakarta

(Kembali) ke Jawa

Rootsreis (terug) naar Java / Perjalanan kedahuluan ke Jawa (kembali)

Op het moment dat op de Tong Tong Fair (beter bekend onder diens oude naam Pasar Malam Besar) een talkshow wordt gehouden over rootsreizen*, onderneem ik zelf een rootsreis naar het (ei)land waar mijn vader, grootouders, tantes, ooms, neven en nichten zijn geboren.
Een bijzondere reis. Mede omdat ik deze maak met mijn vader (Kediri, 1935), die sinds zijn vertrek op 10 september 1957 nooit meer teruggeweest is in zijn geboorteland.
Op 8 oktober 1957 kwam hij aan in Rotterdam met de Sibajak, als eerste van de familie De Meijer. Mijn opa en oma, tante Tineke en oom Piet vertrokken op 16 december 1957 met de Waterman. Het schip kwam op 1 februari 1958 aan in Rotterdam.
Dat het vertrek niet vrijwillig was, moge duidelijk zijn; Soekarno begon in die tijd moeilijk te doen tegen de 'buitenlanders'. Mijn opa (Jacobus Willem de Meijer, Nganjuk 1889-Herpen 1965) was een Indo en mijn oma (Francina/Soeminah, Kediri 1905-Panningen 2001) was een echte Javaanse.
Zelf ben ik in Nederland geboren (Best, 1965) en heb ik altijd interesse gehad in mijn Indische achtergrond. Dit is resulteerde onder andere in mijn bestuurslidmaatschap van de Stichting Indisch Erfgoed te Apeldoorn. Ik was tot op heden echter nog nooit in Indonesië geweest.

Nu is het eindelijk zo ver.
Er is ook nog familie in Indonesië. In Jakarta een volle zus van mijn vader (mijn tante Mien), haar zoon Robert, diens vrouw Truly en hun kinderen. Verder de nodige verre familie in onder andere Kediri en Surabaya. Uiteraard gaan wij de familie in Jakarta bezoeken.

Doel van de reis is niet zozeer de zucht naar 'tempo dulu' of de zoektocht naar 'Jalan kenangan'. Wel het ruiken en proeven van de Javaanse cultuur en natuur. Al hebben velen mij ingefluisterd dat de omgeving alleen al een schok van herkenning zal geven.
Toch heeft de reis wel degelijk een rootsfactor. Dit is ook de reden dat plaatsen als (en de natuur rond) Kediri (geboorteplaats van o.a. mijn vader en oma), Nganjuk (geboorteplaats van mijn opa) en Surabaya aangedaan worden.

Maar uiteraard worden ook veel bekende culturele plaatsen aangedaan:

Jawa Barat

29 mei: Eerste dag in Jakarta
- aankomst
- familiebezoek
- verblijf in Jakarta

30 mei: Culturele dag in Jakarta
- "Reinier de Klerk" (Arsip National)
- Museum Fatahillah (vm. Gouvernementsgebouw)
- Wayang Museum
- Museum Seni Rupa dan Keramik
- Museum Nasional
- familiebezoek

31 mei: TMII en Kebun Raya
- Taman Mini Indonesia Indah
- Bogor: Kebun Raya (v/h s Lands Planetentuin)

1 juni: Puncak, Cianjur en Lembang (Priangan)
- Theefabriek 'Gunung Mas'

- Ciater Spa

3 juni: Bandung
- Villa Isola
- Gedung Sate
- Jalan Asia-Africa (v/h Groote Postweg)
- Jalan Braga (Bragaweg)

5 juni: Van Baturraden naar Wonosobo
- kabupaten Purbalingga, Banjarnegara en Wonosobo
- Mandirejo
- verblijf in Wonosobo
- een verrassing: Jaran kepang op de alun-alun

6 juni: Het Diengplateau
- Museum Dieng Kailasa Kala