Gunung Tangkuban Perahu - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Gunung Tangkuban Perahu - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Gunung Tangkuban Perahu

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

02 Juni 2010 | Indonesië, Lembang

Wij hebben prima geslapen in Villa Venetys. Als gezegd zijn wij de enige gasten - en dat zullen wij 's avonds ook weer zijn. Dit geeft een gevoel alsof wij de bewoners zijn van de villa, maar dan mèt personeel ...
Het ontbijt is even schrikken: sneetjes witbrood, jam en 'kaas', zoals die in Frankrijk ook verkocht wordt onder de noemer 'fromage Neerlandaise'. Di mana nasi goreng? Kita tidak Belanda?
Het uitzicht 's morgens vanuit de eetkamer en het balkon is geweldig: opkomende zon boven de vulkanen Tangkuban Perahu en Gunung Putri, uitzicht op de peperstruiken en de kampong daarachter ... bagus ya?

De legende van Sankuriang
Om de drukte voor te zijn, vertrekken wij al vroeg naar de Tangkuban Perahu (letterlijk: omgekeerde prauw). Er zit, zoals zo vaak in Indonesië, een legende aan vast. In dit geval de legende van Sankuriang. Pa heeft het hele verhaal vertaald uit het Bahasa: houd je vast.
De vorst Sangraya gaat op jacht en moet urineren. De urine wordt opgedronken door een vrouwtjeszwijn, dat al lang wenste bij de mensen te horen. Zij wordt zwanger van de vorst (!) en baart een heel lief kind: Dayang Sumbi. Als Sumbi groter is streven veel edelen naar haar hand, maar zij wijst iedereen af. Sumbi trekt zich terug op een bergtop, in het gezelschap van een hond (Si Tumang). Tijdens het weven valt een spoel van het weefgetouw en zij zingt uit luiheid: "Wie de spoel opraapt mag met mij trouwen". Het is echter Si Tumang die de spoel opraapt. Zij krijgen een zoon en noemen hem Sangkurian. Sangkurian gaat later ook op jacht, maar laat Si Tumang jagen op Sumbi, zijn moeder. Si Tumang weigert dit en wordt vervolgens door Sangkurian gedood. Daarna snijdt Sangkurian het hart uit zijn vader en geeft dat aan zijn moeder. Die laat het bereiden en eet het vervolgens op. Als zij er achter komt dat het het hart is van haar man, wordt zij zo woedend dat zij met een grote lepel (entong) op zijn hoofd slaat tot hij bloedt. Sangkurian gaat vervolgens rondzwerven; almaar naar het oosten tot hij weer in op de plek komt waar zijn moeder woont. Hij weet niet meer dat die mooie vrouw zijn moeder is en er bloeit een verhouding op tussen die twee, ondanks dat Sumbi haar zoon wel herkent aan zijn littekens. Uiteindelijk vraagt Sangkurian haar ten huwelijk en zij stemt toe mits hij aan een onmogelijke opdracht voldoet: hij moet in één nacht een meer graven met een prauw erin, in de bocht van de rivier Citarum. Sangkurian gaat de uitdaging aan en maakt de prauw uit een boom die in oostelijke richting groeit. Van de stam van de boom maakt hij de Gunung Tanggul en van de takken de Gunung Burangrang. Met de hulp van de god Guriang lukt het hem bijna aan zijn opdracht te voldoen. Zijn moeder bidt echter tot de Allerhoogste god, dat Sangkurian niet in zijn opdracht zal slagen. Zij laat stukjes witte weefsels naar het oosten waaien. Sangkurian wordt hierop zo boos dat hij de dam in de Sanghyang Tikoro omverwerpt, de stop uit de rivier Citarum trekt en deze in oostelijke richting gooit: dit wordt de Gunung Manglayang. Het water van het Bandungmeer zakt weg. De prauw waar hij zo hard aan heeft gewerkt schopt hij in noordelijke richting en wordt getransformeerd in de Gunung Tangkuban Perahu.
Sangkurian blijft op Dayang Sumbi jagen, die plotseling verdwijnt in de de Gunung Putri en verandert in een tak van de jaksi-bloem. Sangkurian is intussen aangekomen op een plek die Ujung genoemd wordt en verdwijnt op bovennatuurlijke wijze in de aarde.
(Helaas hebben wij hier geen foto's van ...)

Gunung Tangkuban Perahu
De weg naar de gunung (berg) is erg mooi, zo tussen de groene bomen en theetuinen, maar vol met gaten.
Wij rijden eerst naar de top van de berg, om vervolgens te voet af te dalen naar twee van de kraters: de kawah Ratu en de kawah Domas. Voordat wij aan de top komen, waarschuwt Sugiyono ons dat, naast de toegang, de gids het nodige kan kosten. Zo'n 25 euro zegt hij, maar dit blijkt 35 euro te zijn. Hoewel wij dit wat duur vinden, kiezen wij toch voor een gids. Met de gids komt een hele colonne mee van 'gecertificeerde verkopers'. Het is wel een gezellige bonte stoet; er wordt onderling een mix gesproken van (voornamelijk) Nederlands, Bahasa Indonesia en Bahasa Sunda.
De gids gidst en wij krijgen beiden drie kompanen mee, die - met name - Pa goed van dienst zijn bij de glibberige klimpartijen op de berg. Mijn bergschoenen bewijzen mij in ieder geval goede diensten. De omgeving is werkelijk adembenemend: een prachtig tropisch bos met soms hele grote bomen. Helaas soms wat mistig. Er schijnen ook apen rond te lopen, maar wij hebben alleen orang hutans gezien; geen orang utans.
Wij zien onder meer fruitbomen, die door de zwavel helemaal zijn zwartgeblakerd. Huizenhoge koningsvarens, waarvan van het hout mooi getekend is. Hier worden uiteraard souvenirs uit gesneden. Ook plantjes die zo gegeten kunnen worden, of gebruikt kunnen worden voor de lalap (salade) met namen als mana rasanya - "waar is de smaak?" - en putah. Verder ook wilde jahé (gember) en citroenhout voor obat nyamuk (tegen insecten).
Er worden veel foto's gemaakt door de begeleiders, onder andere in een door termieten leeggevreten boomstam. Goed voor geijkte toeristenplaatjes.
De kawah Ratu kun je niet in. Die hebben wij uiteraard wel van boven gezien en gefotografeerd. De kawah Domas kun je wel belopen. De zwavelgeur is soms niet te harden, maar de krater is wel heel mooi. In de heetwaterpoelen van 100 graden kunnen eitjes worden gekookt. Pa heeft er een gegeten. De zwavel schijnt een goede uitwerking te hebben op het ei. Pa leeft nog, dus het zal wel.
Anderen nemen een voetenbad in poelen van 30 graden en smeren zich in met de zwavelhoudende modder. Goed voor de huid, katanya. Ook gaten met zwaveldampen. Als je daar sigarettenrook inblaast krijgt het een versterkend effect; met alleen adem niet. Er zijn ook zwavelbloemen (kembang belerang) te zien en van die gelaagde halfedelstenen. Onze kleren zijn inmiddels kletsnat van het sjouwen en de dampen.
De begeleiders zijn uiteraard gewone tukan jual, die via een rouleringssysteem eenmaal per week zo'n gids mogen vergezellen. Op het eind van de tocht hebben zij dan de kans hun waar aan de man te brengen. Pa kon nog wegkomen met zijn "ego sum pauper, nihil habeo". Hij hàd ook geen rooie sen op zak. Ikzelf had, als altijd, meer moeite met het afhouden. Uiteindelijk toch maar wat gekocht voor Carla en Damian. Sudah.
De terugweg, helling op, was vooral voor Pa erg zwaar. Wij hebben regelmatig gepauzeerd om hem op adem te laten komen. Gelukkig waren het 'maar 700' treden, waarbij 'een trede' ruim opgevat moet worden. Door de mist en de dampen was de aarde soms erg glad.
Na de klim kwam een lang stuk dat vlak liep, gemarkeerd door een bamboe pagger, zodat het laatste stuk naar de auto beter ging.
Ondanks de (totale) kosten hebben wij er geen spijt van gehad de G. Tk. Perahu te hebben beklommen. Op naar Ciater voor de lunch.

Ciater Spa Resort
De lunch - hier wèl nasi! - hebben wij genuttigd in een resort met losse huisjes met een nagemaakt gedek (muren gevlochten van bamboe). In het mooie restaurant weer veel en vriendelijke bediening. Kopi tubruk en een uitgebreid buffet. Helaas zitten er in de acar ketimun groene cabe rawits. Dat had ik even niet in de gaten, tot ik er op begon te kauwen ...
We kunnen, als wij willen, ook gratis gebruik maken van het warmwaterzwembad. Het water komt uit de Tangkuban Perahu. Hoewel ik een zwembroek bij mij heb, zijn wij beiden te moe om te zwemmen.

Venetys kembali
Wij kiezen er voor vandaag geen andere plaatsen te bezoeken en de rest van de middag te vertoeven in 'onze' villa. Na het mandiën hebben wij heerlijk - met de schoenen uit - buiten gezeten en geschreven voor het thuisfront.
's Avonds weer lekker gegeten, met als dessert onder meer mango's - die veel lekkerder smaken dan van de Albert Heyn - en salak.
Later zien wij - gelukkig buiten op het balkon - nog een orong-orong en een cicak. Deze staan nu ook op de foto. Veel meer gespuis hebben wij overigens niet gezien, behalve de kacongs buiten, die met veel enthousiasme met stokken en stenen de hond van de buren aan het jennen zijn.

Oh ja, mocht je de legende van Sankuriang een (te) lang verhaal vinden: wacht maar tot wij in Yogya zijn. Dan vertellen wij jullie de hele Ramayana - dat zijn maar zes boeken ...

Tabeh!

  • 02 Juni 2010 - 18:24

    Lucia:

    Dat ziet er uit als een erg indrukwekkende tocht! Kan me voorstellen dat het een beetj een uitputtingsslag was voor pa, maar regelmatig even rusten c.q. rustig aandoen is ook een essentieel onderdeel van elke goede vakantie! En van dat uitzicht vanuit het hotel kun je vast uren genieten, mooi allemaal hoor!
    Was wel blij dat er op WaarBenJij geen smell-o-cam was, want de geur van zwavel lijkt niet erg lekker (net als die van zweet gutsende lijven die jullie na die klimtocht vast hadden!), dan kun je beter in de dampen van een sigaretje zitten...
    Ben je trouwens voor nu full-time kretek-roker of had je een westers voorraadje meegenomen. Ik neem aan dat de lokale sigaretten een beetje exra zwaar zijn?
    Ik ben benieuwd naar de volgende aflevering! En ik wist niet dat Oedius zo internationaal was! En wat is een orong voor beest?

  • 02 Juni 2010 - 19:53

    Carla:

    Ha mannen, wat een griezel zeg die orong. Hoe groot is dat beest? Zat die in jullie kamer, of was het buiten?
    Je moet natuurlijk wel een beetje pingelen bij zo'n gids hè Frans, anders weet je bij voorbaat dat je afgezet wordt :-)
    Mooie tocht zeg, op de foto's is de natuur al prachtig, laat staan in het echt... Kijk nu al uit naar de verhalen en beelden van morgen.
    Dikke knuffel!

  • 02 Juni 2010 - 20:08

    Martin:

    Het gebrek aan foto's is ruimschoots goedgemaakt. Geweldig mooi allemaal.
    Ik ben nu wel jaloers, alleen het eten al! (dat broodje kaas mag je houden).
    Spannende legende ook hoor maar ik denk niet dat ik het ga voorlezen aan mijn kinderen.
    Heel veel plezier nog. Ik blijf jullie volgen.
    Pa al iets van ma gehoord?

    Oh ja, neem jullie wel een pakje Kretek voor mij mee, ook al rook ik eigenlijk niet meer? Kretek is vrij gezond geloof ik.

  • 02 Juni 2010 - 20:48

    Henriëtte:

    Hoi Frans,. heb even de foto's door gebladerd.... ziet er gaaf uit zeg... Mooie reis! Geniet ervan!!

    groetjes uit Putten

  • 02 Juni 2010 - 22:25

    Vincent:

    Hele mooie beelden weer (en ook een mooi verhaal .. ;) ).
    We zouden toch maar zo jaloers kunnen worden.

    @Martin: Ma die vanuit Oostenrijk gaat bellen met Pa lijkt mij onwaarschijnlijk :D Maar wij zullen wel even contact leggen (via de reisgenoot die beter met de mobiel overweg kan :P )

    Oh ja, en roken is natuulijk nooit gezond. Ben zelf ook al jaren geleden gestopt. Maar ja, een pakje kretek ...... :D

  • 03 Juni 2010 - 01:19

    Frans:

    @Carla: Over de orong-orong, zie onze reactie op Lucia hierboven.
    Dat boleh tawar (afdingen) is aan ons niet besteed, dat weet je. Wij vinden iemand al gauw zielig. Kasian, tôh.

  • 03 Juni 2010 - 01:24

    Frans:

    @Martin: Ach die legende moet toch kunnen? Vrouw gaat met hond, kind doodt vader, moeder eet vaders hart en kind wordt verliefd op moeder (Oedipus kembali).
    Pa heeft ma wel geprobeerd te bellen, maar kreeg voicemail. Heeft deze wel ingesproken. Volgende keer nog eens proberen.
    Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk sigaretten mee te nemen (Pa rookt dan natuurlijk ook ...). Uiteraard kan je keretek krijgen van mij. De mensen hier blaken van gezondheid (...) dus dat zit wel goed.

  • 03 Juni 2010 - 01:25

    Frans:

    @Martin (2): Oh ja, in Surabaya gaan wij ook naar de keretekfabriek, dus ik neem een jas mee met véél zakken. :)

  • 03 Juni 2010 - 01:26

    Frans:

    @Henriëtte: Dank je. Een groot compliment van een échte fotografe!

  • 03 Juni 2010 - 01:26

    Lucia:

    Jesses, dat is geen 'Gryllotalpa gryllotalpa', maar een Griezel Griezel... die close-up op wikipedia brengt niet echt de charmanste kant van de orong naar boven, maar bij kaarslicht worden ze vast ook niet mooier ;-)
    Beetje hypocriet natuurlijk, want als het een kreeft was, kreeg ik vast gewoon trek!

    En smaakt de lokale Marlboro hetzelfde of zit er meer nicotine en teer in? 80 cent per pakje, da's toch geen geld om je longen naar de vernieling te helpen :-) (ik heb hier ook wat sigaretjes gebietst want soms is slecht voor je gewoon wel erg lekker...)

    @Vincent, ik hoor heel graag van je als je wat van ma hoort. Van New Hampshire naar Tirool op de mobiel is me ook net wat te kostbaar... Maar ik ben wel nieuwsgierig!

  • 03 Juni 2010 - 01:30

    Frans:

    @Iedereen: Ontzettend leuk al die reacties van jullie! Wij kijken telkens weer even of er al weer nieuwe reacties zijn.
    Sampai bertemu lagi (tot later)!

  • 03 Juni 2010 - 05:51

    Vincent:

    @Frans: Had je nog iets aan mijn tip over het verkleinen van foto's?

  • 03 Juni 2010 - 09:39

    Rob:

    Mooie verhalen, mooie foto's!
    Als Liselotte ze ziet, vermoed ik dat ze direct de koffers wil pakken!

  • 03 Juni 2010 - 11:08

    Frans:

    @Vincent: Ik dacht even "welke tip?", maar nu zag dat je een bericht had achtergelaten bij verslag #2. Die had ik gemist. Sorry.
    Ik heb de foto's kunnen verkleinen met MS Office Picture Manager dat met het Office-pakket reeds op de PC geïnstalleerd is.
    Werkt prima: kan geselecteerde foto's in één keer kantelen en/of verkleinen.

  • 03 Juni 2010 - 11:41

    Jeroen:

    Kijk, Pa krijgt zo nog eens conditie!
    En nu rook ik ook niet, maar een kretekje wil ik wel een keertje bietsen. Ruikt in iedergeval wel lekker.
    Dat niet kunnen pingelen is wellicht een familietrekje? Ik kan het ook niet.
    Heb trouwens op de pasar....euuh TTF, een reisgids voor indonesie gekregen op voorwaarde dat ik er binnenkort naartoe ging, wat ik natuurlijk plechtig heb beloofd. Dus doe vooral veel vooronderzoek voor me :)

    Gr,
    Jeroen

  • 03 Juni 2010 - 15:02

    Lucia:

    @jeroen; Yep volgens mij ook een familietrekje, ik kan ook niet erg goed pingelen, niet op de piano en niet op de markt!

  • 03 Juni 2010 - 16:27

    Vincent:

    Het niet kunnen pingelen moet echt een familietrek zijn. Ik kan het dus ook echt niet ...

  • 03 Juni 2010 - 17:39

    Hillie En Johan:

    beste vakantiegangers
    wat geweldig om zo ook mee te reizen met jullie
    Zo nu en dan hoor ik johan ook namen noemen van allerlei binatangs.
    Han wat moet dit een enorme ervaring zijn om alles terug te zien.
    Geniet samen, van alles wat op jullie pad komt.
    Slamat djalang

  • 03 Juni 2010 - 19:11

    Bas :

    Wauw, wat een ervaringen weer. Ziet er ook weer geweldig uit. Was er geen plek in de handbagage voor mij? :) Mooi die vertellingen weer. In mijn boek met Indonesische sprookjes staat het verhaal van Tangkuban Perahu net wat anders opgeschreven. Ook wel weer mooi, dat verhalen ook verschillen.

    Lekkere wandelingen ook. Frans, denk je wel een beetje aan baba?
    Angan lupa untuk bersantai

    Mooie ervaringen hoor.

    (liefs ook van Carina en van Mees. Memeluk untuk kakek zegt hij :) )

  • 04 Juni 2010 - 02:18

    Frans:

    @Lucy: het verschil is niet zo groot hoor. Indonesische Marlboro: 13 mg teer en 1,0 mg nicotine; Nederlandse Camel: 9 mg teer en 0,6 mg nicotine.

    @Bas 'kecil': De legende hebben wij nu wel uit de eerste hand! ;) Sangkurian heeft het ons zelf verteld, voor hij wegzakte. Met bapak kami ("yang ada di Jawa") gaat het prima hoor.
    Kami tidak lupa untuk menikmati.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Lembang

(Kembali) ke Jawa

Rootsreis (terug) naar Java / Perjalanan kedahuluan ke Jawa (kembali)

Op het moment dat op de Tong Tong Fair (beter bekend onder diens oude naam Pasar Malam Besar) een talkshow wordt gehouden over rootsreizen*, onderneem ik zelf een rootsreis naar het (ei)land waar mijn vader, grootouders, tantes, ooms, neven en nichten zijn geboren.
Een bijzondere reis. Mede omdat ik deze maak met mijn vader (Kediri, 1935), die sinds zijn vertrek op 10 september 1957 nooit meer teruggeweest is in zijn geboorteland.
Op 8 oktober 1957 kwam hij aan in Rotterdam met de Sibajak, als eerste van de familie De Meijer. Mijn opa en oma, tante Tineke en oom Piet vertrokken op 16 december 1957 met de Waterman. Het schip kwam op 1 februari 1958 aan in Rotterdam.
Dat het vertrek niet vrijwillig was, moge duidelijk zijn; Soekarno begon in die tijd moeilijk te doen tegen de 'buitenlanders'. Mijn opa (Jacobus Willem de Meijer, Nganjuk 1889-Herpen 1965) was een Indo en mijn oma (Francina/Soeminah, Kediri 1905-Panningen 2001) was een echte Javaanse.
Zelf ben ik in Nederland geboren (Best, 1965) en heb ik altijd interesse gehad in mijn Indische achtergrond. Dit is resulteerde onder andere in mijn bestuurslidmaatschap van de Stichting Indisch Erfgoed te Apeldoorn. Ik was tot op heden echter nog nooit in Indonesië geweest.

Nu is het eindelijk zo ver.
Er is ook nog familie in Indonesië. In Jakarta een volle zus van mijn vader (mijn tante Mien), haar zoon Robert, diens vrouw Truly en hun kinderen. Verder de nodige verre familie in onder andere Kediri en Surabaya. Uiteraard gaan wij de familie in Jakarta bezoeken.

Doel van de reis is niet zozeer de zucht naar 'tempo dulu' of de zoektocht naar 'Jalan kenangan'. Wel het ruiken en proeven van de Javaanse cultuur en natuur. Al hebben velen mij ingefluisterd dat de omgeving alleen al een schok van herkenning zal geven.
Toch heeft de reis wel degelijk een rootsfactor. Dit is ook de reden dat plaatsen als (en de natuur rond) Kediri (geboorteplaats van o.a. mijn vader en oma), Nganjuk (geboorteplaats van mijn opa) en Surabaya aangedaan worden.

Maar uiteraard worden ook veel bekende culturele plaatsen aangedaan:

Jawa Barat

29 mei: Eerste dag in Jakarta
- aankomst
- familiebezoek
- verblijf in Jakarta

30 mei: Culturele dag in Jakarta
- "Reinier de Klerk" (Arsip National)
- Museum Fatahillah (vm. Gouvernementsgebouw)
- Wayang Museum
- Museum Seni Rupa dan Keramik
- Museum Nasional
- familiebezoek

31 mei: TMII en Kebun Raya
- Taman Mini Indonesia Indah
- Bogor: Kebun Raya (v/h s Lands Planetentuin)

1 juni: Puncak, Cianjur en Lembang (Priangan)
- Theefabriek 'Gunung Mas'
- Cianjur
- verblijf in Lembang

2 juni: Gunung Tangkuban Perahu
- vulkaan Tangkuban Perahu
- Ciater Spa

3 juni: Bandung
- Villa Isola
- Gedung Sate
- Jalan Asia-Africa (v/h Groote Postweg)
- Jalan Braga (Bragaweg)
- Saung Angklung Udjo

Jawa Tengah

4 juni: Van Lembang naar Baturraden
- Kampung Naga
- Kotif Banjar
- verblijf in Baturraden

5 juni: Van Baturraden naar Wonosobo
- kabupaten Purbalingga, Banjarnegara en Wonosobo
- Mandirejo
- verblijf in Wonosobo
- een verrassing: Jaran kepang op de alun-alun

6 juni: Het Diengplateau
- Museum Dieng Kailasa Kala
- tempelcomplex Candi Arjuna
- tempelcomplex Candi Srikandi
- tempelcomplex Candi Puntadewa
- krater
- tempelcomplex Candi Bima
- Telaga Warna
- Verblijf in Magelang

7 juni: Borobudur en Ramayana
- tempelcomplex Borobudur
- Yogyakarta
- wayang- en batikateliers
- verblijf in Yogyakarta
- Ramayana-ballet

8 juni: Keraton Yogyakarta
- Keraton Yogyakarta
- belanja in de stad

9 juni: Prambanan en Merapi
- tempelcomplex Prambanan
- gunung Merapi

10 juni: Keraton Solo en suikerfabriek
- Klaten: Museum Gula Jateng
- Suikerfabriek Gondong Baru
- Keraton Mangkunegara
- verblijf in Surakarta

Jawa Timur

11 juni: Van midden- naar oost-Java
- Karangan: tempelcomplex Candi Sukuh
- air terjun Tawangmangu
- verblijf in Sarangan

12 juni: Kediri en Nganjuk
- Nganjuk
- Kediri
- Pocanan
- Louisia-school
- kerkhof Semampir
- verblijf in Blitar

13 juni: Blitar en Penataran
- Makam Bung Karno
- Candi Penataran

14 juni: Malang en Sidoarjo
- Malang
- Candi Singosari
- Arca Dwarapala
- Sidoarjo
- verblijf in Surabaya

15 juni: Surabaya
- Jl Kalisosok
- keretekfabriek en -museum Sampoerna
- Jl Kelantan v/h Kijkduinweg
- Jl Jakarta en Jl Tanjung Perak
- Jembatan Merah v/h Rode Brug
- Tugu Pahlawan v/h Stadstuin
- Kantor Pos
- Jl Kepanjen v/h Tempelstraat
- Jl Kom L Yos Sudarso v/h Palmenlaan: ijssalon Zangrandi
- Jl Polisi Istemewa v/h Coen Boulevard: Darmo-scholen
- Darmo-wijk
- Ereveld Kembang Kuning
- Jl Tunjungan: Simpang Apotheek

16 juni: Argo Anggrek Surabaya-Jakarta
- Stasiun Pasar Turi
- dagtrein 'kelas eksekutif'
- Kundangen, Bojonogoro, Cepu, Semarang
- Pekalongan, Pemalang
- Larangan, Ceribon, Jatinegara
- verblijf in Jakarta

17 juni: Jakarta kembali
- Sunter: afscheid van familie
- Jakarta-Kuala Lumpur
- Kuala Lumpur-Amsterdam

18 juni: Aankomst thuis


*) Zie http://www.tongtongfestival.nl/?p=1916

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2010

Woordenlijst - Daftar kata

18 Juni 2010

Laatste dag Jakarta

16 Juni 2010

Argo Anggrek Sba-Jkt

15 Juni 2010

Surabaya

15 Juni 2010

Even geen update ...
Carla & Frans

Actief sinds 05 Mei 2010
Verslag gelezen: 1336
Totaal aantal bezoekers 142766

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2014 - 07 September 2014

Jawa, Bali & Gili

28 Mei 2010 - 18 Juni 2010

(Kembali) ke Jawa

Landen bezocht: