Jakarta (1) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Jakarta (1) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Jakarta (1)

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

09 Augustus 2014 | Indonesië, Batavia

De landing op Soekarno-Hatta (het vliegveld dan) verliep voorspoedig. Wat volgde was een aantal èrg lange rijen.
Eén voor het aankooploker van het visum (in juli verhoogd van $25 naar $35 voor 30 dagen), vervolgens een net zo lange rij voor het loket ernaast waar de imigrasi het visum in het paspoort plakt. Daarna doorlopen naar de douane voor de drie stempels: weer een enorme rij en alles pelan-pelan. Op een gegeven moment staat een beamte met banyak lambang te zwaaien dat we door kunnen lopen naar de VIP-balie. Helaas verliezen wij de sprint van de Japanse renners en staan wij uiteindelijk nog verder achter in een rij als voorheen. Sudah.
Nadat alle stempels zijn gezet en onze tronies geïnspecteerd - alles met senyum, hoor - kunnen wij op zoek naar de bagageband. 'Dubai' is inmiddels allang van de borden verdwenen... onze koffers nèt niet.
Buitengekomen in de herkenbare föhn-met-keretekgeur op zoek gegaan naar de sopir. Hij heet Ostik Suadi (Ostik is een naam met Russische oorsprong vertelde hij) en komt even later voorrijden in een chique Toyota SUV. Onderweg naar het hotel rijden langs de bekende mix van krotten en luxe hoogbouw. Het hotel was nog even zoeken (onze chauffeur komt - als ik het tenminste goed begreep - uit Pangandaran, Jawa Tengah, en kent Jakarta nog niet uit zijn hoofd.
Om ongeveer 18:30 uur, lokale tijd, arriveerden wij bij Hotel Borobudur. Bij het avondeten zaten Carla en ik zo'n beetje op dezelfde plek waar pa en ik meestal zaten: in de galerij met uitzicht op de kebon.
Daar zijn wij na het eten - via het zwembad - nog even doorgelopen, waarbij met name de waringin er erg mooi uitzag.
Carla was helaas te moe om wat te gaan drinken in de lobby. Zelf kan ik niet afsluiten zonder kopi hitam (of tubruk) en wil ik toch een stukje schrijven. Dus snuif ik nu - als net-getopt-roker - af en toe de rook op van de keretekroker van het zitje naast mij (heerlijk ...).
Het treft weer: het zaterdagse zangduo met live band is er ook weer.
Morgenochtend vroeg hebben wij een afspraak met Hendra om het Betawi van Jakarta te ontdekken. Morgenmiddag naar tante Mien, Bas en Truly.
Sampai besok!

Woordenlijst - Daftar kata

banyak - veel
Betawi - Batavia (oude naam van Jakarta)
imigrasi - immigratie(dienst)
sopir - chauffeur
sudah [soedah] - al, reeds

• 09 Augustus 2014 - 18:29

Pa & Ma:

Wat leuk dat jullie Hendra weer hebben als gids. Heeft hij destijds mijn boek over koloniale bouwkunst nog ontvangen? De naam van jullie chauffeur zal wel met een P beginnen en 6 letters groot zijn.( Als de Nederlandse leeuw begint te grommen zoekt de Russische beer een goed heenkomen...) We wisten trouwens niet dat je gestopt was met roken, maar wensen je veel Ausdauer. Doe onze groeten aan tante Mien, Truly en Bas.
    Pa & Ma.

• 11 Augustus 2014 - 11:59

M & P De Meijer:

Wâh jou Bahasa campur met de Hollandse taal al so goed seh, seperti Indo tempo dulu !
    Het begin van de vakantie is al goed en we denken dat het de komende weken ook zo zal gaan.
    Ook onze hartelijke groeten aan tante Mien en al haar gezinsleden.
    Wat het stoppen met roken betreft, wensen we je veel sterkte...erg moeilijk maar het lukt nog wel.
    Hoop dat Carla en jij weer uitgerust aan een leuke tijd kunnen beginnen.

• 11 Augustus 2014 - 11:59

Jeroen:

Pangandaran; leuke plek hoor. Hebben wij ons prima vermaakt.
    Doe de groetjes aan Bas enzo.

• 11 Augustus 2014 - 15:19

Lucia:

Klinkt als een goed begin :) Heel veel plezier daar en succes met het stoppen met roken!

Tags: Jakarta