Gili Air (2) - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Gili Air (2) - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Gili Air (2)

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

03 September 2014 | Indonesië, Gili Air

Im Fernen Osten nichts neues.
Vandaag opnieuw een leesdag zonder noemenswaardige zaken. Bijgaand een (tablet)foto van hoe zwaar onze leefomstandigheden zijn, 's ochtends om 10:30 uur. Sympathiebetuigingen graag in de comments ...

Ik wil het echter over iets anders hebben: makanan, het eten. Het is ons opgevallen, dat het eten op Java vele malen smakelijker en gevarieerder was, dan op Bali en hier op Gili Air. Dat de twee laatstgenoemde eilanden toeristischer zijn, was ons bekend. Zeker op Gili zijn de Indonesische maaltijden op de menukaarten in de minderheid, en staan zij na de hamburgers, patat, pasta's, en dergelijke. Ook de keuzes zijn beperkt en lijken overal hetzelfde: nasi goreng, bami goreng, gado gado, sate ayam, rendang daging sapi en (als je mazzel hebt) een loempia. Niks geen gekkigheid; alsof je bij een Nederlands snackkarretje staat op een pasar malam.
Wat ook opvalt, in tegenstelling tot op Java: het eten op Bali en Gili is flauw. Echt flauw. Niet eens een béétje scherp. Overal moeten wij om sambal vragen (en die ìs er wel; het ziet er uit als tomatenketchup, maar is wat er op staat: 'extra pedas').
Ik heb geen idee of dit komt, omdat wij nu telkens in restaurants eten waar voornamelijk toeristen komen, of dat de Balinese en Lombokse keuken sowieso niet scherp is. Heeft een van jullie een idee?

Genoeg genøhld.

Nog een leuke anekdote van vanmorgen. Carla eet 's morgens een 'American breakfast' (dat feitelijk een 'Engels ontbijt' is), met onder meer twee sneetjes witbrood. Omdat wij thuis altijd bruinbrood eten, vroeg zij aan de ober of er ook bruin brood is. De jongen (alle medewerkers hier zijn erg jonge jongens en meisjes) keek vragend naar zijn collega, die beaamde dat dat er wel was.
Toen Carla's ontbijt werd geserveerd, moesten wij beiden hartelijk lachen: op haar bord prijkten twee sneetjes witbrood ... donkerbruin geroosterd. U wilt bruin brood? U krijgt bruin brood!
Selamat makan.

Woordenlijst - Daftar kata

bakmi - bami
bami goreng - gebakken mie
daging - vlees
daging sapi - rundvlees
gado gado - groentesalade met pindasaus
im Fernen Osten nichts neues - uit het verre oosten geen nieuws (vrij naar Remarque)
makanan - eten
malam - avond
nasi goreng - (op)gebakken rijst
nøhlen (Achterh.) - zeuren, zaniken
pasar - markt
pasar malam - avondmarkt (in Ned.: 'Indische markt')
pedas [pedis] - heet, scherp gekruid
rendang daging sapi - gestoofd rundvlees
sapi - rund
sate, satay, satai - saté
sate ayam [saté ajam] - kipsaté
selamat makan [slamat makan] - eet smakelijk

• 03 September 2014 - 16:34

Joke:

Tja... het leven is zwaar :) Jullie stralen wel hoor! Volgende keer gewoon sambal meenemen vanuit Java..
    Groetjes vanuit een nog zwaarder leven!

• 03 September 2014 - 19:24

Jeroen:

Met het eten kan ik nu wel medelijden met je hebben, maar verder....:)

Zelf werd ik er op java een beetje gek van dat als vlees bijna alleen maar ajam was te krijgen. Wel lekker, maar wou op een gegeven moment toch graag wat daging, rendang of blado of zo.
    In Solo wel wat lekkere bebek weten te scoren.

Geniet in ieder geval van het ontspannen!

• 03 September 2014 - 19:29

Oom 'Pit':

Leuke anekdote...dat doet mij denken aan de straatverkopers van toen. Die verkochten al luid roepend: "bruine bonen" maar óók "'bruine boon jang putih"' en je begrijpt dus wel dat het de witte bonen betreft.
    En de krente-bol die ze toen verkochten was inderdaad een bolletje met één krent er boven op.
    Er is nog niet veel veranderd na al die jaren.

• 04 September 2014 - 05:23

Carla & Frans De Meijer:

@Joke: Saya tahu, over een week zal ik je smart weer delen ...

@Jeroen: Ongetwijfeld aten wij in totaal verschillende restaurants, maar er was juist altijd keuze tussen veel (smakelijke) vleesgerechten: sapi (rund), ayam (kip), kambing (in de luxe restaurants: schaap; op straat: geit) en soms kelinci (konijn) of bebek (eend).
    Rundvlees zie je niet bij de warungs; daar is het inderdaad vooral kip of konijn (en in Kediri-buiten dus ook hond, maar da's gelukkig een zeldzaamheid). In de sederhana-eethuisjes heb ik wel rundvlees gegeten (o.a. dendeng) en in een Chinees restaurant is - ook op Java - ook gewoon varkensvlees verkrijgbaar.

@Oom 'Pit': Waduh-sèh! Si om Pit pelawak, ya? Wij lachen ons keriput hier bij de makan pagi om de 'bruine boon yang putih' en de 'krente-bol'. Een goed begin van de dag!
    Het is ook verwarrend ... Roti cokelat. Is dat nu 'pain au chocolat' of bruin brood?

Tags: Gili Air