Jakarta (2) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Jakarta (2) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Jakarta (2)

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

10 Augustus 2014 | Indonesië, Batavia

De wekker ging al om 06:30 uur af. Wij waren benieuwd naar post(ings) 'uit Holland' en checkten waarbenjij.nu, die helaas 'tijdelijk offline' bleek te zijn. Sudah.
Dan maar naar het ontbijt met lekker vers fruit (en nasi goreng voor mij), waar Hendra Sutedjo plotseling aan de tafel verscheen. Het was een hartelijk weerzien. Hendra gaat ons vandaag weer gidsen door oud-Jakarta en maakt gebruik van een map met A5-kaarten met litho's en foto's fan toen froeher. Wij starten bij het Reinier de Klerk huis (Arsip Nasional Indonesia), waar - net als 4 jaar geleden - voorbereidingen voor een bruiloft worden getroffen (waardoor het huis tutup, gesloten is). Maar ook hier wil de bewaker wel 'een uitzondering' maken (hij moet wel erg blij zijn geweest, want i.p.v. de gangbare 10.000 rupiah handgeld had ik nog geen kleinere coupures dan Rp 50.000).
Onderweg naar het oude centrum reden wij langs Chinezenwijk Glodok en werden de grote tegenstellingen duidelijk: pompeuze, enorme gebouwen naast krotten van huizen. Het verkeer gaat ook weer letterlijk alle kanten op (soms ook tegen de richting in), maar het klopt wat Bas er over zegt: er gebeuren nauwelijks ongelukken.
Op Taman Fatahillah aangekomen (alwaar een dangdutbandje speelde), bleek Carla zelf een toeristische attractie. Zij werd aan de arm getrokken door gehoofddoekte meisjes die met haar op de foto wilden. Eindelijk erkenning :)
Op het plein stonden ook veel fel gekleurde Kaptein fietsen (inclusief tropenhelm voor hem en strohoedje voor haar). Dat deze tempo dulu-fietsen inmiddels erg populair zijn in Jakarta, had ik al gelezen in de krant.
Omdat het zondag was, stond voor het stadhuis een lange rij. Wij zijn dan ook eerst naar het Wayang Museum gegaan (voorheen een kerk). Bij de ingang dankte Hendra pa nog voor zijn vertaling van de oud-Nederlandse tekst. Naast de houten wayang golek (uit West Java) en de leren wayang kulit (uit Midden Java) stonden daar ook enkele Indiase en Europese poppen (zeg maar: Jan Klaassen en Katrijn) en een antieke poppenkast. De poppen waren niet eens het hoofddoel: dat was het (vermeende) graf van de eerste Gouverneur-Generaal Jan-Pieterszoon Coen.
Na een stuk van een wayang golek uitvoering gezien te hebben (de video laad ik maar niet op), zijn wij naar het Museum Seni Rupa dan Keramik aan de overkant gegaan, dat voorheen diende als Paleis van Justitie. Hendra legde ook uit dat de drie gebouwen (kerk, rechtbank en stadhuis bewust bijeen zaten: een verdachte zit gevangen in de kerkers onder het stadhuis, wordt veroordeeld in het Paleis van Justitie, kan dan gaan bidden in de kerk en wordt vervolgens onthoofd of opgehangen voor het stadhuis.
Dit Gouvernementskantoor (thans: Museum Fatahillah a.k.a. Museum Sejarah Jakarta a.k.a. Batavia Museum) is in 1710 gebouwd als tropische evenknie van het Paleis op de Dam. Het gebouw is grondig gerenoveerd sinds 4 jaar geleden. De deurposten - wegrottend hout en grote gaten in de bepleistering - zijn weer in oude luister hersteld; de stenen vloeren zijn gepolijst (en soms afgedekt met een houten vloer). Bezoekers mogen ook niet meer met hun schoenen naar binnen en krijgen ieder een paar stoffen slippers uitgedeeld (hetgeen betekent, dat de meesten hun schoeisel van slippers naar slippers veranderen).
Rondom het Fatahillahplein staan ook gebouwen die duidelijk niet zijn gerenoveerd. Een tweetal gebouwen - in 2010 ook gefotografeerd door mij - staan nu letterlijk op instorten. Van het dak van het hoekhuis, links van Café Batavia, staan alleen nog wat staketsels overeind.
Café Batavia zelf ziet er prachtig uit. Het interieur lijkt zo uit de jaren '50-'60 te komen. De Chinese eigenaar heeft alles bewust in oud-koloniale stijl gehouden.
Na de kopi tubruk en punch zijn wij naar Stasiun Jakartakota (uit 1873) gelopen: een T-vormig ontwerp van ir Frans Ghijsels, met halfronde bogen op de drie uiteinden. Op dit (eind)station zijn inmiddels alleen de twee zij-ingangen toegankelijk.
Bij het afscheid van Hendra kreeg Carla van hem nog een mooie sarong cadeau.

Na de opfris-mandi in het hotel vetrokken wij rond 13:30 uur naar de familie Helling. Helaas verdwaalden wij nogal wat keren op zoek naar de juiste weg naar Tandjong Priok. Met veel omzwervingen, vragen en de telefoonnavigatie kwamen wij aan op de Jalan Sunter keDua.
Bas en Truly ontvingen ons hartelijk. Tante Mien lag op bed. Zij lachte steeds lief naar ons maar herkende ons niet meer, vrees ik. De nasi timbel (rijst in pisangblad met kip) smaakte heerlijk, zo ook de bika Ambon (geen Ambonese maar Medanese lekkernij) bij de koffie/thee.

Terug naar het hotel ging ook weer via de nodige omzwervingen. 's Avonds in de lobby - onder genot van kopi hitam en rode wijn - blijkt waarbenjij.nu nog steeds offline ...

Woordenlijst - Daftar kata

Arsip Nasional - Nationaal Archief
bika Ambon - Medanese lekkernij
dangdut - moderne muzieksoort, vaak gepaard met ondeugende dans
fan toen froeher (Petj.) - zoals vroeger
kopi tubruk [kopi toebroek] - Javaanse opschenkkoffie
mandi - baden, wassen
nasi - rijst
nasi goreng - (op)gebakken rijst
nasi timbel - witte rijst gekookt in pisangblad
pisang - banaan
rupiah [roepiah] - munteenheid van Indonesië (€ 0,00006388)
sarong - Indonesisch kledingstuk
sejarah - geschiedenis
seni rupa dan keramik [seni roepa dan keramik] - schone kunsten en keramiek
stasiun [stasioen] - station
sudah [soedah] - al, reeds
taman - park, tuin
Taman Fatahillah - Fatahillah plein (Jakarta)
Tanjong Priok - de haven van Jakarta
tempo dulu [tempo doeloe] - die goede oude tijd
tutup [toetoep] - gesloten
wayang [wajang] - Javaans poppenspel
wayang golek [wajang golèk] - West-Javaans poppenspel met houten poppen
wayang kulit [wajang koelit] - Midden-Javaans schaduwpoppenspel

• 11 Augustus 2014 - 12:07

Jeroen:

Wij waren heel laat in de oude kota, waardoor bijna alles al dicht was. Wel leuke activiteit op het plein met artiesten enzo. Veel me toen al op dat ze een aantal straten daar auto vrij hadden gemaakt. Het vervallen huis naast Cafe Batavia viel me toen ook al op. In Cafe Batavia nog wel wat gedronken (duurste drankje van de hele vakantie!), maar het had wel een hele gave sfeer.

Geen taxi wist ons terug te brengen naar het huis van Bas, dus dat jullie het niet konden vinden is niet zo vreemd. Wij hebben uiteindelijk de bus gepakt wat zowel sneller als stukken goedkoper was dan een taxi :). Maar een bus is natuurlijk beneden je stand :).

• 11 Augustus 2014 - 12:17

Carla:

Ha, ha, moet je eens een wijntje gaan drinken in hotel Borobudur. Daar is Batavia Café niets bij.......

• 11 Augustus 2014 - 12:25

Carla & Frans De Meijer:

Fyi: een glas rode wijn kostte daar Rp 200.000 (€ 12,50).

• 11 Augustus 2014 - 12:28

Oom Ruud Van Schaik:

Frans en Carla, dank voor het verslag.
    Veel plezier, lekker eten en volop zon.
    Geniet er maar van.
    Groetjes XXX.
    Oom Ruud en Tante Joke

• 11 Augustus 2014 - 12:53

Carla & Frans De Meijer:

Terima kasih Om dan Tante! Wij zijn nu in Bogor ('kota hujan') - dus even geen koperen ploert :)

• 11 Augustus 2014 - 15:26

Lucia:

gelukkig smaakt de koffie hier ook best goed :) Het klinkt allemaal weer prachtig, lekker genieten maar van alles! En groetjes aan de familie natuurlijk ^^

• 11 Augustus 2014 - 23:10

Eeuwkje:

Hoi, Eindelijk toegekomen aan het lezen van de reisverslagen. Regelmatig in de lach geschoten.De zo'n heeft ons hier gisteren goed in de steek gelaten. Peter en ik gingen voor het eerst sinds jaren weer naar go ahead. Het was al heel lang warm en droog,dus kaartjes voor onoverdekte plaatsen. Dat ging goed tot de rust. Toen kwam de regen met bakken uit de hemel. Allebei zo'n dunne plastic poncho over onze kleren aan,maar die waren niet waterdicht.je kon ons uitwringen na afloop en mijn schoenen zijn nog nat. Het ergste is dat ze ook nog verloren. Wat leuk dat Carla een sarong kreeg. Dat is wel heel bijzonder.

• 12 Augustus 2014 - 01:44

Carla:

Ha Eeuwkje, mooi verhaal over Go Ahead! Ga je weer eens naar de voetbal...... Je had hier gisteravond ook niet willen zijn hoor. Het kwam met bakken uit de lucht. Gelukkig duurt het hier niet gelijk de rest van de week, al voorspellen ze nog wel meer regen. We zien het wel. Vandaag een groot deel van de dag in de auto.

• 12 Augustus 2014 - 08:23

Ralph Kneefel:

Bofkonten,
    Volgen jullie op jullie mooie reis. Veel plezier en vooral genieten.
    Groetjes van Marijke en Ralph

• 12 Augustus 2014 - 09:21

Dorine:

Hallo Carla en Frans,

Meteen heimwee als ik de foto's zie. Wat grappig, die (plastic?) tropenhelmen in de kleur van de fietsen.

Heel veel plezier nog; ik vermaak mij gewoon heerlijk op het werk.

Groetjes, Dorine

Tags: Jakarta, Batavia