Op weg naar Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Op weg naar Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Op weg naar Bali

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

27 Augustus 2014 | Indonesië, Ubud

Na ons laatste Javaanse ontbijt verlaten wij Hotel Majapahit met het voornemen hier zeker weer terug te komen. De taxi-chauffeur staat keurig op tijd klaar; sterker nog: onze barang is al ingeladen.
Omdat niet zeker is hoe druk het is op de weg, is voor de reistijd naar Juanda International Airport 1 tot 1,5 uur aangehouden.
Het verloopt echter heel gladjes: wij zijn er met een dik half uur.
De taxi-chauffeur rijdt overigens in exact dezelfde Toyota/Kijang Innova als Ostik, alleen had die een witte en is deze zwart. Ook hier werkt de claxon uitstekend.

Wij vertekken vanaf terminal 2, die afgelopen februari is opgeleverd. Het luchthavengebouw ziet er dan ook strak en schoon uit (Carla meldde dat dit de schoonste toiletten waren die zij op heel Java was tegengekomen).
De aanwijzingen bij de gate waren wel onduidelijk. Wij stonden dan ook in de rij voor de vlucht naar ... Jakarta. Maar goed dat het apparaat begon te piepen toen onze boardingkaart onder de scanner werd gelegd. Vijf minuten later werd - aan dezelfde gate - met de hand een bordje 'Denpasar' neergezet, met 'Jakarta' op het tv-schermpje erboven.
De vlucht met Garuda verliep prima en snel (35 minuten!). Ondanks de korte vlucht, kregen wij toch eten aan boord (een broodje en cake).

Bij de uitgang van Ngurah Rai International Airport stond de chauffeur met een bordje 'Meijer/Antarin' te zwaaien. Omdat Antarin - op een of andere manier - onze boekingen heeft gedaan onder de naam Partij Meijer, word ik regelmatig aangesproken met 'Mister Party Meyer' en kwam bij een van de hotels op Java de receptionist checken of het klopte dat een der rekeningen met 'Frans de Meijer' was ondertekend ...

Tijdens de rit leek het of Denpasar naadloos overgaat in Kuta (en misschien is dat ook zo). Langs de weg heel veel winkels en bengkels die - in tegenstelling tot Java - niet zozeer voorzien in de eerste levensbehoeften (zoals eten en knalpotten), maar in houtsnijwerken, stenen beelden en schilderijen.
Voordat wij in Ubud aankomen, bij Singapadu, vraagt de chauffeur of wij het leuk vinden even te stoppen bij koffieplanterij Negari Agro (uiteraard met het doel koffie te verkopen). Wel ja, wij zijn de beroerdste niet en laten ons dus rondleiden in een mooie tuin waar zij verschillende soorten koffieplanten hebben staan. Er worden ook luwaks voor de productie van kopi luwak gehouden (sorry, Jeroen). De koffieplantage zelf ligt niet op deze plek, maar twee uur verderop, omdat het daar koeler is. Wij krijgen verschillende kopjes koffie en thee om te proeven ("For free ...") behalve de kopi luwak. Als ik die wil proeven, kost dat Rp. 50.000,- (€ 3,20). Ik ken de smaak inmiddels, dus dat heb ik maar overgeslagen. Wel laat ik mij verleiden om een zak Bali-koffie (tubruk) aan te schaffen. Uiteraard tegen een hogere prijs dan een twee keer zo groot pak koffie in Nederland.

Vervolgens is het ook voor deze chauffeur even zoeken waar hij ons in Ubud naartoe moet brengen. We staan eerst bij een verkeerd hotel, vervolgens rijdt hij ons hotel voorbij, maar rond 16:00 uur komen wij aan bij het 'Bali Spirit Hotel & Spa' in Ubud. Nadat de gong twee keer voor ons heeft geslagen, meldt de receptioniste dat de 'superior room' die wij hebben geboekt niet meer voorhanden is en wij zijn opgewaardeerd naar een suite. Hè, wat naar nou :-) Wij wandelen via een ingenieus pad met veel trappen door een prachtige tuin naar 'Bali Aga Suite 2'. Het blijkt een cottage te zijn, met aan de voorkant een veranda en aan de achterkant twee open ruimtes met respectievelijk een schrijftafel en een toilet/douche. U leest het goed: het is een open-air toilet en douche. Gelukkig is de fraaie achtertuin (met flamingo, hertshoorn en bunga kamboja) besloten en voorzien van een muur van twee meter. De kentut moet echter wel wat worden beperkt qua volume, want àchter die muur wonen de buren ...
Het resort is wel erg mooi. Via allerlei paadjes en trappen kom je door de volbegroeide tuin langs het restaurant met privé-pendopo'tjes, een riviertje met snelstromend water en een zwembad. Ondanks dat de superior kamers vol moeten zijn, lijkt het niet druk.
's Avonds horen wij de jangkriks èn de tokeh en voelen wij helaas ook de nyamuks. Ook de eerste kikker in de wasbak ... Dat is het Bali-leven gevoel ...

Woordenlijst - Daftar kata

nyamuk [njamoek] - mug, muskiet
tokeh - gekko

• 27 Augustus 2014 - 16:41

Frans De Meijer:

P.S. (1): De Bali-tijd is één uur later dan op Java; het verschil met Nederland is nu +6 uur.
    P.S. (2): De internetverbinding is èrg traag - heb geduld met de foto's.

• 27 Augustus 2014 - 19:16

Pa & Ma:

Jullie cottage doet super romantisch aan. Voelen jullie je niet meteen een kwart eeuw jonger. We hopen dat jullie er met volle teugen van zullen genieten.

• 28 Augustus 2014 - 04:30

Carla & Frans De Meijer:

Inmiddels zijn alle (6) foto's opgeladen.