Van Midden- naar Oost-Java - Reisverslag uit Sarangan, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Van Midden- naar Oost-Java - Reisverslag uit Sarangan, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Van Midden- naar Oost-Java

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

22 Augustus 2014 | Indonesië, Sarangan

Om 9:45 uur waren wij bij de Prambanan, waar het gelukkig niet heel erg druk was; wel warm. Helaas was de grootste tempel - die van Shiva - niet toegankelijk wegens onderhoud. Sudah. De overige vijf tempels (van Brahma en Vishnu en de rijdieren Nandi, Angsa en Garuda) hebben wij wel gezien. Angsa (de gans) en Garuda (de adelaar) waren gevlogen. Nandi (de stier) was er wel. Na de tempels hebben wij ook het museum nog even bezocht.

Ons programma moesten wij door tijdgebrek inkorten. De keraton van Surakarta slaan wij over, in de hoop dat de susuhunan niet teleurgesteld is.
Wij rijden door Klaten, Solo en Karanganyar en komen continu in files en opstoppingen terecht. Hierdoor valt ook de geplande lunch in het water, zodat wij bij een Indomaret maar wat broodjes en snacks halen.

Voorbij Karanganyar komen wij aan bij candi Sukuh, een klein tempelcomplex dat door jonggehuwden wordt bezocht om de vruchtbaarheid te vergroten. Een offerande (van sigaretten, geld èn voedsel) ligt weg te rotten in een van de nissen; een kolonie mieren weet er wel raad mee).

Wij wilden de waterval van Tawangmangu bezoeken (in het dal met de apen). De tocht startte al bij candi Sukuh, zou 8 km lang zijn en 2,5 uur duren. Om niet te verdwalen (dat bleek inderdaad goed mogelijk) liep een lokale 'ranger' met ons mee. Na vijf minuten had Carla haar bijna van de berg af geduwd, omdat zij aan mij vroeg of ik met mijn moeder op vakantie was. ("Say whaaaaaaaat!!??")
De weg liep dwars door de landbouwgronden en dessa's en was èrg steil (zowel de stukken omhoog als naar beneden). Onderweg legde onze begeleidster uit wat wij zagen: lombok, kolen, boontjes, rode ui, bosui, bananen, mango's, nangka's, durians, enzovoorts. En dat telkens in drie talen: Indonesisch, Javaans en (soms onverstaanbaar) Engels. De kinderen in de dessa's roepen en zwaaien telkens vrolijk naar ons.
Toen wij totaal bezweet en uitgeput (ik) en met pijnlijke knieën (Carla) na 2 uur (en 6 km lopen) aankwamen bij de ingang van de Tawangmangu waterval, bleek deze al om 16:00 uur gesloten te zijn. Grrr...
Dan maar een kopi tubruk (en een cola) bij de warung halen.

Ostik, die bij de ingang stond te wachten, belde Sugiyono en gaf de telefoon plotseling aan mij. Sugi was in Bandung en deed de hartelijke groeten aan Pa. Ook wilde hij Carla spreken, want dat had hij nog nooit gedaan, zei hij. Eind augustus is hij ook op Bali; ik spreek af met hem onze data en locaties op Bali door te geven.

Naar 'Grand Hotel' Sarangan is nog een uur rijden door de bergen. Het hotel is waar wij ons op hadden voorbereid: zeer sleets en niet echt gezellig. Maar - in tegenstelling tot 2010 - heeft de douche nu wel warm water en is er warempel wifi in de 'eetzaal'. De mandi-bak met gayung ontbreekt. Wellicht zit die nog steeds in kamer 11; wij zitten nu in kamer 17. Het eten is, net als de vorige keer, prima.
Het is hier overigens lekker fris en wij hebben voor het eerst een fleece aan.

Woordenlijst - Daftar kata

susuhunan [soesoehoenan] - sultan van Solo
warung - kraampje

• 22 Augustus 2014 - 16:53

Hoi Carla en Frans,
    Wat leuk dat jullie Sugiyono te spreken kregen. Doe hem mijn hartelijke groeten terug wanneer je hem 'live' ziet in Bali. Sarangan is wel primitief, maar het uitzicht is 'heweldih'. Bedient die oude man nog in dat restaurant? Ma en ik volgen jullie 'op de voet' en ook de ooms en tantes.

• 22 Augustus 2014 - 17:00

Jeroen:

Jullie hebben het ballet begrijp ik dus niet bij de Prambanan gezien? Dat vond ik wel een ervaring daar. Ook de eetstraat (weet de naam even niet) in Solo was een aanrader geweest overigens.
    Wij konden vorig jaar overigens wel de grote tempel in, al was het met bouwhelmen op.

Blijf je nog lang op Java?

• 22 Augustus 2014 - 19:34

Pa & Ma:

Ik zag op het schema dat jullie in Kediri iets gingen bekijken van McLaine Pont. Is dat misschien de kerk van Pohsarang? Zo ja, dan ben ik erg benieuwd naar de foto's. En anders tante Dé wel, die er in haar meisjesjaren vaak naar toe is gefietst. Pa.

• 23 Augustus 2014 - 04:14

Carla:

Hallo Pa, ja dat was ook mijn conclusie toen ik vanmorgen naar buiten stapte 'wat een prachtig uitzicht!' Het is echt een hotel met potentie: prachtig uitzicht, grote kamers, genoeg ruimte voor een mooi restaurant met terras, enz. Ik denk dat we de oude baas maar gaan uitkopen en de boel hier opknappen :-)

• 23 Augustus 2014 - 04:29

Carla & Frans De Meijer:

@Pa: Pak Bejo is er nog steeds, alleen is er nu personeel(!) - er zijn ook meer gasten nu, waaronder een Nederlandse man (met Indonesische vrouw) die op zoek was naar de oude woning van zijn moeder in Sarangan. Hij vond alleen de fundering nog. Hij vroeg zich af wat WIJ in Hotel Sarangan deden (zo van: "Niemand gaat hier vrijwillig naar toe...").
    Sugi heb ik telefonisch ook de groeten van jou gegeven.
    McLaine in Kediri is inderdaad de kerk. Het was een tip van Emile. Het hangt af van hoe lang wij er over doen om 'ons' huis in Pocanan te vinden, of wij aan de de kerk of de candi toekomen.

@Jeroen: wij hadden ook gehoopt op het ballet bij de Prambanan, maar dat bleek routetechnisch niet handig, Een volgende keer willen wij dat zeker wel dáár zien. Ook Surakarta/Solo zal dan eer aangedaan moeten worden.
    Wij zijn nog tot dinsdag of woensdag op Java, daarna voor het eerst naar Bali (ik ben benieuwd...) en vervolgens naar Gili Air. Op beide eilanden zijn wij een kleine week. Het wordt wel spannend op de fastboat naar Bali en de slowboat naar Gili, met de berichten over de schipbreukelingen naar Komodo in het achterhoofd
    Pa heeft een compleet reisschema (wij zitten nu aan het ontbijt; ik heb papieren niet bij de hand, en heb het geheugen van een oude man van 50), wellicht kan hij jou dat doorsturen.

• 23 Augustus 2014 - 10:01

Pa & Ma:

Ik heb het schema inmiddels aan Jeroen doorgestuurd. Pa.

• 23 Augustus 2014 - 18:17

Carla & Frans De Meijer: