Laatste dag Jakarta - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Laatste dag Jakarta - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Laatste dag Jakarta

Door: Han de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

18 Juni 2010 | Nederland, Schiphol

Geen muezzin of andere 'stoornissen' en toch kort, maar heel diep geslapen. Iets na zevenen belt Bas op. Truly heeft een grote order gekregen van de burgemeester van Jakarta Utara en in Saung Cianjur is het 'alle hens aan dek'. De plannen worden daarom iets gewijzigd: Franz zal ons om 8:30 uur ophalen als hij Erena naar haar werk heeft gebracht. Wij moeten ons dus haasten met douchen, inpakken en ontbijten.
Franz komt ons in de ontbijtzaal tegemoet, maar al met al wordt het dik negen uur voordat wij ons hebben uitgecheckt.

Sunter
De rit naar Sunter gaat een stuk sneller dan drie weken geleden met Sugiyono, want Franz weet uiteraard de snelste weg naar huis. t.Mien is erg blij ons weer te zien en wij kletsen heel wat af in de voorgalerij. Truly en Bas werken intussen full speed aan de bestelling die tegen twaalven met de bestelbus - helemaal vol - wordt bezorgd. t.Mien kijkt nu al uit naar de komst van Frits en zijn gezin, maar vooral naar de komst van t.Tineke die er helemaal voor haar zal zijn.
Zij herhaalt telkens weer, zo tevreden te zijn dat zij bij oma's overlijden was, maar zegt ook de omong omong kosong met broers en zussen te missen. De (klein)kinderen zijn erg lief, maar gewoon van een andere generatie. Tegen twee uur is het eethuisje helemaal aan kant en het kookgerei schoongemaakt. Truly nodigt ons uit voor de laatste lunch op Indonesische bodem: nasi tumpeng, gado gado, sambal goreng van kacang panjang en tahu, gebakken kakap, empal, kerupuk en dan zullen er zeker nog wel wat gerechten zijn vergeten. Lekkere mango arumanis, in ijs gekoeld, na.
Om half drie is het afscheid nemen voor de zoveelste keer in ons leven.

Bandara Soekarno-Hatta
Bas en Franz - de laatste rijdt - brengen ons naar bandara Soekarno-Hatta; ruim op tijd. Inchecken hebben wij gisteren al online gedaan in het hotel. Met het inleveren van de bagage zijn wij mooi op tijd, want nog geen kwartiertje later staat er een lange rij. Wij maken ons zorgen over het overschrijden van het maximale gewicht. Dit was op Schiphol 20 kg per persoon en daar zitten wij zeker boven. Gelukkig voor ons is de limiet in Jakarta gesteld op 35 kg per persoon. Geen probleem dus.
Uiteraard moet onze hele bagage vooraf gescand worden.
In het taxfree gedeelte kopen wij twee sloffen sigaretten voor Rp. 300.000. Er zijn nog rupiah's genoeg over voor een kop koffie en een flesje water in een restaurantje met een rookruimte.
Wij wachten hier tot het bijna tijd is om aan boord te gaan.

Jakarta-Kuala Lumpur
In de wachtruimte, na de laatste controle, wordt op een gegeven moment omgeroepen dat onze vlucht 15 minuten is vertraagd.
Het is buiten intussen donker en wij hebben geen gelegenheid een foto van het vliegtuig - een Boeing 737-400 - te maken. Het vliegtuig zit vol 'buitenlanders' met een plaatje aan een lint om hun nek, en veel vrouwen met een hoofddoek om. Waarschijnlijk op weg naar een moslimbijeenkomst.
Om 18:45 uur begint het taxiën en tien minuten later begint de twee uur durende vlucht. Wij kiezen na een half uurtje voor witte rijst met kip in een pittig sausje, met op de verpakking de Maleise wens "Selamat menjamu selera" - Eet smakelijk.

Kuala Lumpur
In Kuala Lumpur gaan wij met de zweeftrein naar het andere einde van het vliegveld, waarbij de reis veraangenaamd wordt door een groep knappe stewardessen uit Korea met aparte hoedjes op. Wij moeten naar gate C35 en Frans probeert bij verschillende telefoonapparaten naar Carla te bellen. Alles zonder resultaat en uiteindelijk stuurt hij haar maar een mailtje, want wij hebben vanaf onze wachtplek een uur lang gratis internetverbinding.
Wij moeten in Kuala Lumpur nog twee uur wachten tot 11:55 uur, lokale tijd, voor onze vlucht met de Boeing 747-400 "Melati". Wij doden de tijd met het opladen van de foto's en het verslag tot op de minuut.
De handbagage moet opnieuw door de scanner en sommigen worden gefouilleerd; wij niet.

Kuala Lumpur-Amsterdam
Onze cabine is niet volledig bezet en dat is gemakkelijk met de bagageruimte. Ook de stoel naast ons blijft leeg. Wij vertrekken, bijna een half uur later dan het schema, om 12:20 uur voor de 10.538 km naar Amsterdam. Naarmate het later wordt, hangen en liggen de meesten in hun stoel. Het jonge meisje voor ons boft: zij maakt een mini-bedje van de drie lege stoelen.
Tussendoor wordt van alles aangereikt aan eten en drinken. Het lukt Frans om vele uurtjes achter elkaar door te slapen in de donkere cabine. Ik doe het met hazenslaapjes en kan noteren dat wij halverwege Kuala Lumpur en Amsterdam zijn, boven Afghanistan. Volgens de computer 5270 km van beide steden verwijderd, op 9500 meter hoogte en met een snelheid van 857 km per uur. En tot afsluiting van de statistiek: met nog 6:15 uur te gaan.
Langzaam bereiken wij de grens tussen dag en nacht en komen de mensen weer tot leven. Ter hoogte van Kiev is het al zo helder, dat je het land - 11,5 km lager - kunt zien.
Boven Polen krijgen wij een uitgebreid ontbijt - nasi putih met zoute ansjovis en garnalen - en dan is het nog maar anderhalf uur, of 1145 km, vliegen naar Amsterdam. Het land beneden is niet te zien, maar zon schijnt volop (boven de wolken).
Touch down op Schiphol om 6:20 uur.

Schiphol
Einde van een onvergetelijke reis, waarvan wij elke dag en elk uur hebben genoten. Alle meegebracht medicijnen zijn in de verpakking gebleven en ook de crèmes tegen zonnebrand, muggenbeten en wat al meer, zijn niet gebruikt.
Wij hebben zowel chique gegeten - het servet werd opengevouwen op schoot gelegd - als super sederhana: op een houten banku. Idem met drinken: van twee koffie voor omgerekend 15 euro tot kopi jagung voor 2 centen. Bij elkaar namen wij tussen de 2800 en 2900 foto's.
Indonesië: land van contrasten.

• 18 Juni 2010 - 12:36

Bas:

Nog even als oude mannetjes naar jonge meisjes staan kijken. jaja :)

Selamat datang rumah! We komen snel de verhalen in het echt horen en wat meer foto's kijken :)

• 18 Juni 2010 - 13:31

Carla:

Echt heel mooi dat jullie zo genoten hebben, maar ik ben ook heel blij dat jullie gezond en wel weer thuis zijn. Houd de herinnering levend!!

• 18 Juni 2010 - 15:37

Lucia:

De burgemeester en zijn gasten hebben in ieder geval heerlijk gegeten, dat hebben we zowaar zelf even mogen proeven. Yum. Wat een prachtige reis en op nog maar heeeeel lang enorm nagenieten!

• 18 Juni 2010 - 15:39

Lucia:

Beetje sneu wel he, die 16 graden en het grauwe wolkje bij thuiskomst...

Verslag uit: Nederland, Schiphol

(Kembali) ke Jawa

Rootsreis (terug) naar Java / Perjalanan kedahuluan ke Jawa (kembali)

Op het moment dat op de Tong Tong Fair (beter bekend onder diens oude naam Pasar Malam Besar) een talkshow wordt gehouden over rootsreizen*, onderneem ik zelf een rootsreis naar het (ei)land waar mijn vader, grootouders, tantes, ooms, neven en nichten zijn geboren.
Een bijzondere reis. Mede omdat ik deze maak met mijn vader (Kediri, 1935), die sinds zijn vertrek op 10 september 1957 nooit meer teruggeweest is in zijn geboorteland.
Op 8 oktober 1957 kwam hij aan in Rotterdam met de Sibajak, als eerste van de familie De Meijer. Mijn opa en oma, tante Tineke en oom Piet vertrokken op 16 december 1957 met de Waterman. Het schip kwam op 1 februari 1958 aan in Rotterdam.
Dat het vertrek niet vrijwillig was, moge duidelijk zijn; Soekarno begon in die tijd moeilijk te doen tegen de 'buitenlanders'. Mijn opa (Jacobus Willem de Meijer, Nganjuk 1889-Herpen 1965) was een Indo en mijn oma (Francina/Soeminah, Kediri 1905-Panningen 2001) was een echte Javaanse.
Zelf ben ik in Nederland geboren (Best, 1965) en heb ik altijd interesse gehad in mijn Indische achtergrond. Dit is resulteerde onder andere in mijn bestuurslidmaatschap van de Stichting Indisch Erfgoed te Apeldoorn. Ik was tot op heden echter nog nooit in Indonesië geweest.

Nu is het eindelijk zo ver.
Er is ook nog familie in Indonesië. In Jakarta een volle zus van mijn vader (mijn tante Mien), haar zoon Robert, diens vrouw Truly en hun kinderen. Verder de nodige verre familie in onder andere Kediri en Surabaya. Uiteraard gaan wij de familie in Jakarta bezoeken.

Doel van de reis is niet zozeer de zucht naar 'tempo dulu' of de zoektocht naar 'Jalan kenangan'. Wel het ruiken en proeven van de Javaanse cultuur en natuur. Al hebben velen mij ingefluisterd dat de omgeving alleen al een schok van herkenning zal geven.
Toch heeft de reis wel degelijk een rootsfactor. Dit is ook de reden dat plaatsen als (en de natuur rond) Kediri (geboorteplaats van o.a. mijn vader en oma), Nganjuk (geboorteplaats van mijn opa) en Surabaya aangedaan worden.

Maar uiteraard worden ook veel bekende culturele plaatsen aangedaan:

Jawa Barat

29 mei: Eerste dag in Jakarta
- aankomst
- familiebezoek
- verblijf in Jakarta

30 mei: Culturele dag in Jakarta
- "Reinier de Klerk" (Arsip National)
- Museum Fatahillah (vm. Gouvernementsgebouw)
- Wayang Museum
- Museum Seni Rupa dan Keramik
- Museum Nasional
- familiebezoek

31 mei: TMII en Kebun Raya
- Taman Mini Indonesia Indah
- Bogor: Kebun Raya (v/h s Lands Planetentuin)

1 juni: Puncak, Cianjur en Lembang (Priangan)
- Theefabriek 'Gunung Mas'

- Ciater Spa

3 juni: Bandung
- Villa Isola
- Gedung Sate
- Jalan Asia-Africa (v/h Groote Postweg)
- Jalan Braga (Bragaweg)

5 juni: Van Baturraden naar Wonosobo
- kabupaten Purbalingga, Banjarnegara en Wonosobo
- Mandirejo
- verblijf in Wonosobo
- een verrassing: Jaran kepang op de alun-alun

6 juni: Het Diengplateau
- Museum Dieng Kailasa Kala