Puncak, Cianjur en Lembang - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Puncak, Cianjur en Lembang - Reisverslag uit Lembang, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Puncak, Cianjur en Lembang

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

01 Juni 2010 | Indonesië, Lembang

Al vroeg in de ochtend, na de nasi goreng en kopi tubruk, vertrekken wij uit Jakarta richting zuiden: de theetuinen in de Puncak. Hoe verder wij rijden, hoe groener het wordt en hoe aangenamer de temperatuur.

Theefabriek 'Gunung Mas'
De Perkebunan 'Gunung Mas' is een fabriek die gespecialiseerd is in Teh Celup. Wij krijgen een rondleiding waarbij wij beiden een stofjas aankrijgen, waardoor ik af en toe het idee heb dat ik op inspectie ben in de theefabriek.
Het is interessant te zien hoe de thee wordt verwerkt: van de vrachtwagen af via een kabelbaantje in de beluchtingsbakken (1 uur luchten), daarna handmatig (!) losschudden, vervolgens op de lopende band verder losmaken, fermenteren, en automatisch (wéér schudden) sorteren op kwaliteit.
Frappant is wel dat de laagste kwaliteit thee, echt de restant-kruimels, gebruikt worden om in de bij ons bekende theezakjes te doen. 'Gunung Mas' levert ook de Pickwick-thee. Onze gids zal déze thee dan ook niet drinken, zei zij.
In een nabijgelegen theehuis hebben wij de 'Eerste klas'-thee gedronken. Die smaakt inderdaad erg goed (en ik ben niet eens een theedrinker). Uiteraard weer eten erbij.

Rit naar Bandung
Op weg naar onze eindbestemming van vandaag komen wij door Cianjur, alwaar wij zijn gaan lunchen. Restaurant Sindanglaya, aanbevolen door onze chauffeur Sugiyono, blijkt een uitstekende keus. Zeker een aanrader. Schrijnend is af en toe wel het contrast met binnen en buiten (op straat). Rondom ons glimlachende bedienden, een mooie ambiance en een gevulde tafel; buiten lopen af en toe nauwelijks geklede zwervers en bedelende verkopers.
Een stuk verder, op de grens van de kabupaten Bandung, ligt de sungai Citarum. Een prachtige rivier te midden van dichtbeboste heuvels. De rivier wordt gebruikt voor stroomopwekking, onder meer voor Sumatera!
Dicht bij ons einddoel zien wij in kota Bandung al wat voorproefjes voor overmorgen: grote woonhuizen uit de koloniale tijd. De een vervallen, de ander in mooie staat met - uiteraard - een groot puntig hek eromheen. Tussen die woningen staan ook enorme, protserige, nieuwe villa's. Hieruit blijkt dat geld en smaak niet altijd samen gaan.

Lembang
Aangekomen in Lembang, slaat Sugiyono plots een zijweg in die niet hoopvol stemt. Maar aan het eind van de weg ligt daar, heel mooi, Villa Venetys. Een mooi klein hotel (6 kamers) met een geweldig uitzicht over Lembang en de Tangkuban Perahu. Helaas is het wat heiig (het heeft eventjes geregend), maar morgen kunnen wij ongetwijfeld betere foto's maken.
De inrichting van het hotel is erg smaakvol en rustig. Ook hier hebben wij prima gegeten. De literfles Bir Bintang hebben wij maar gedeeld.
Vanavond zijn wij overigens de enige gasten. Heerlijk rustig.

• 01 Juni 2010 - 18:48

Bas:

Ziet er allemaal weer goed uit. Leuk om een theeverwerkingsbedrijf te bekijken. Leerzaam reisje hoor :) heb je ook wat eerste klas thee mee genomen voor het thuisfront?
    De heer des huizes komt mij overigens ergens vaag bekend van voor :)

• 01 Juni 2010 - 19:34

Carla:

Ha mannen,

Wat een prachtige foto's weer, ongelofelijk mooie natuur zeg! Ook het eten ziet er niet verkeerd uit, wel veel... en dat drie keer per dag, pfff! Jullie liggen nu vast te slapen. Morgen weer een hele fijne dag gewenst met opnieuw mooie dingen om te bezichtigen. Ik verheug me op de thee :-)
    Dikke knuffel voor jullie!

• 01 Juni 2010 - 21:07

Vincent:

Mooie verhalen.
    En er is duidelijk een verschil tussen thee en heet water met een smaakje ... :P

• 01 Juni 2010 - 22:41

Bas@jakarta:

Heel leuk te weten dat jullie geen regen / banjir tegenkom ; vorrige maand moet ik 3 uren buiten Bandung in de wagen blijven wachten vanwege de overstroming op de weg.
    Vergeet in Bandung niet de mooie Kinderen Angklung concert+ diner bij pak Ujo waar jullie ook kunnen mee spelen/leren.
    Een kleine correctie, de naam v.d. kali is Sungai Citarum.
    Take care !

• 01 Juni 2010 - 23:51

Lucia:

Volgens mij zit daar iemand ontzettend glunderend te genieten van (alweer) heerlijk eten, twee iemanden trouwens... Amateur fotografen of niet, je kunt zien dat jullie genieten! Erg mooi daar allemaal hoor. Mooi vakbondshuis ook, stukken beter dan die van de FNV op de Oudenoord ;-)

• 02 Juni 2010 - 07:29

Piet En Marry:

Ooit had ik een droom om op dèze manier als reportage-fotograaf reis-verslagen te maken.....
    Nu zitten we hier met een kopje 'slappe thee' en alleen een boterhammetje naar al dat moois en lekkers te kijken.
    We zijn heel blij dat jullie zo van deze reis genieten, en er komen gelukkig nog vele dagen hier achteraan.
    Groet voor jou en de TUAN BESAR van de thee plantage.

• 02 Juni 2010 - 08:33

Frans:

@Bas aka Pici Merah: Uiteraard heb ik thee meegenomen. Zowel eerste als tweede klas-thee.
    @Bas besar: Wij gaan geloof ik inderdaad naar dat angklung concert, maar niet vandaag. Tikfoutje in Sungai Citarum heb ik verbeterd; terima kasih.
    @Lucia: Ik denk dat de wèrknemers in Utreg echter beter af zijn dan hier ...
    @Oom Piet: Ik zal de Tuan Besar uw 'nederige groeten' doen laten overkomen. Hij is nu aan het mandieën, na de jungletocht over de Tangkuban Perahu: 2084 meter en géén draagstoel, hè?

• 02 Juni 2010 - 18:31

Lucia:

Gelukkig wel inderdaad! (al wil dat natuurlijk niet zeggen dat ze daarom per se tevredener zijn).
    Gelukkig is Max Havelaar/Fair Trade thee (koffie, chocola etc) steeds gewoner, dat draagt uiteraard heel wat meer bij aan een menswaardig bestaan dan een mooi vakbondshuis.
    Al verkoopt Max Havelaar in Nederland vast ook alleen gruis in zakjes, tenslotte zijn en blijven we hier barbaren! (hutspot ziet er ook net iets minder culinair uit dan wat jullie daar allemaal wegsmikkelen!)

• 03 Juni 2010 - 10:50

Joke Smir:

Hey Frans,

Adoe gaaf hoor jullie reis! Ik lees jouw reisverhalen graag. Het is zo herkenbaar voor mij, metname Jakarta, Bogor, Puncak, ook al is het heeeeeeeeel lang geleden voor mij. Jouw bahasa is in schrift (woordjes/benamingen) is beter dan die van mij, hoewel als ik het lees, dan denk 'oh ja'. Nou ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal :)
    Hoe bevalt de notebook? Zag hem op één van de foto's :) zeker gemaakt voor mij hahaha....
    Heel veel plezier nog jullie, tenang en tabeh...

• 03 Juni 2010 - 11:13

Frans:

@Joke: Bagus ya, netbook putih ini? ;)

Verslag uit: Indonesië, Lembang

(Kembali) ke Jawa

Rootsreis (terug) naar Java / Perjalanan kedahuluan ke Jawa (kembali)

Op het moment dat op de Tong Tong Fair (beter bekend onder diens oude naam Pasar Malam Besar) een talkshow wordt gehouden over rootsreizen*, onderneem ik zelf een rootsreis naar het (ei)land waar mijn vader, grootouders, tantes, ooms, neven en nichten zijn geboren.
Een bijzondere reis. Mede omdat ik deze maak met mijn vader (Kediri, 1935), die sinds zijn vertrek op 10 september 1957 nooit meer teruggeweest is in zijn geboorteland.
Op 8 oktober 1957 kwam hij aan in Rotterdam met de Sibajak, als eerste van de familie De Meijer. Mijn opa en oma, tante Tineke en oom Piet vertrokken op 16 december 1957 met de Waterman. Het schip kwam op 1 februari 1958 aan in Rotterdam.
Dat het vertrek niet vrijwillig was, moge duidelijk zijn; Soekarno begon in die tijd moeilijk te doen tegen de 'buitenlanders'. Mijn opa (Jacobus Willem de Meijer, Nganjuk 1889-Herpen 1965) was een Indo en mijn oma (Francina/Soeminah, Kediri 1905-Panningen 2001) was een echte Javaanse.
Zelf ben ik in Nederland geboren (Best, 1965) en heb ik altijd interesse gehad in mijn Indische achtergrond. Dit is resulteerde onder andere in mijn bestuurslidmaatschap van de Stichting Indisch Erfgoed te Apeldoorn. Ik was tot op heden echter nog nooit in Indonesië geweest.

Nu is het eindelijk zo ver.
Er is ook nog familie in Indonesië. In Jakarta een volle zus van mijn vader (mijn tante Mien), haar zoon Robert, diens vrouw Truly en hun kinderen. Verder de nodige verre familie in onder andere Kediri en Surabaya. Uiteraard gaan wij de familie in Jakarta bezoeken.

Doel van de reis is niet zozeer de zucht naar 'tempo dulu' of de zoektocht naar 'Jalan kenangan'. Wel het ruiken en proeven van de Javaanse cultuur en natuur. Al hebben velen mij ingefluisterd dat de omgeving alleen al een schok van herkenning zal geven.
Toch heeft de reis wel degelijk een rootsfactor. Dit is ook de reden dat plaatsen als (en de natuur rond) Kediri (geboorteplaats van o.a. mijn vader en oma), Nganjuk (geboorteplaats van mijn opa) en Surabaya aangedaan worden.

Maar uiteraard worden ook veel bekende culturele plaatsen aangedaan:

Jawa Barat

29 mei: Eerste dag in Jakarta
- aankomst
- familiebezoek
- verblijf in Jakarta

30 mei: Culturele dag in Jakarta
- "Reinier de Klerk" (Arsip National)
- Museum Fatahillah (vm. Gouvernementsgebouw)
- Wayang Museum
- Museum Seni Rupa dan Keramik
- Museum Nasional
- familiebezoek

31 mei: TMII en Kebun Raya
- Taman Mini Indonesia Indah
- Bogor: Kebun Raya (v/h s Lands Planetentuin)

1 juni: Puncak, Cianjur en Lembang (Priangan)
- Theefabriek 'Gunung Mas'

- Ciater Spa

3 juni: Bandung
- Villa Isola
- Gedung Sate
- Jalan Asia-Africa (v/h Groote Postweg)
- Jalan Braga (Bragaweg)

5 juni: Van Baturraden naar Wonosobo
- kabupaten Purbalingga, Banjarnegara en Wonosobo
- Mandirejo
- verblijf in Wonosobo
- een verrassing: Jaran kepang op de alun-alun

6 juni: Het Diengplateau
- Museum Dieng Kailasa Kala