Bogor - Kebun Raya - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Bogor - Kebun Raya - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Bogor - Kebun Raya

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

11 Augustus 2014 | Indonesië, Bogor

"Hedenochtend vertrekken wij per rijtuig van Batavia naar Buitenzorg, om aldaar te gaan verpoozen in 's Lands Plantentuin..."
De 'koetsier' was in dit geval wat aan de late kant. Dit typische geval van jam karet, kon Carla niet geheel waarderen. Dat het weer een gewone werk-/schooldag is, was te merken in het verkeer. Wij rijden door het zakendistricht van Zuid-Jakarta (waarbij de torens van de Zuidas in Amsterdam in het niet vallen) over de jalan tol richting Bogor. Uiteindelijk is de rit een stuk vlotter gelopen als gepland: al na 1,5 uur rijden wij de toegangspoort van Kebun Raya binnen.
Het park is weer prachtig. Wel mis ik pa, die de bordjes met uitsluitend de Latijnse namen kan omzetten in de lekennamen. Nu is het af en toe gissen naar welke boom je staat te kijken. De tarzanlianen, de kenari babi en de pohon kapok hebben wij in ieder geval wel gevonden. Net als de wiebelende hangbrug over de sungai Ciliwung. Nieuw voor ons was het bezoek aan het orchideënhuis en het zoölogisch museum, met de opgezette dierencollectie uit het begin van de vorige eeuw. Naast zoogdieren, vissen en amfibieën was er ook een grote collectie insecten te zien. Sommige vuistgrote kevers, torren en spinnen - met locatie-aanduiding 'Jawa' - komen wij liever niet tegen in vivo. Met de prachtige vlinders zouden wij geen problemen hebben.
De lunch hebben wij overigens ook genuttigd in de kebon. Nasi goreng en sateh kambing (waduh, pedis!).
Het hotel - Salak The Heritage - ligt tegenover het paleis (nu van de president, ooit van de Gouverneur-Generaal). Het hotel is gerieflijk, maar qua bediening en luxe eerder *** dan de opgegeven ****.
Aan het eind van de middag maakt Bogor zijn naam als kota hujan (regenstad) waar. Het binnenplein van het hotel, met zwembad en koikarpervijver, wordt afgezet. Wij gaan eten.

Woordenlijst - Daftar kata

babi - varken
hujan [hoedjan] - regen
in vivo (Lat.) - in levende lijve
jam karet [djam karèt] - flexibele tijd (lett.: 'elastieken tijd' )
Jawa [Djawa] - Java
kebun [kebon] - tuin
Kebun Raya [Kebon Raja] - botanische tuin bij Bogor (voorheen 's Lands Plantentuin)
kenari babi - varkenskenari (een boomsoort)
kota - stad
sungai [soengai] - rivier
waduh! [adoe!] - ach, au

• 12 Augustus 2014 - 16:21

Carla:

We hebben de koffer vol zitten hoor met orchideeën :-) Onze chauffeur kent Sugiyono. Frans heeft gevraagd hem de groeten te doen van hem en Pa. Er zijn trouwens nog kamers vrij in de villa hoor (allemaal, behalve 1) :-) We hebben het rijk dus ook nu alleen hier. Net heerlijk gegeten!

• 12 Augustus 2014 - 18:00

Alwin:

fijne verhalen. Beetje herkenning van mijn lang vervlogen KLM tijd. Jakarta (Hotel Indonesia), Bogor. (Puntjak, Bandung)
    brievenbus is geleegd, kranten en post liggen in het kratje. Dus alles goed in de PWA-laan.