Op weg naar Semarang - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Op weg naar Semarang - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Op weg naar Semarang

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

16 Augustus 2014 | Indonesië, Semarang

Wij hebben erg slecht geslapen vannacht. Het bed was prima, maar het leek wel of er boven en/of naast ons door de congresgangers een feestje gevierd werd tot half vier 's nachts. Continue gebonk en gesleep met stoelen, vrolijk gelach en veel rumoer.
Eindelijk in slaap gesukkeld ging om kwart voor zes de telefoon: de wekservice (die wij niet hadden besteld). Hotperdom! Een half uur later, net in slaap gevallen, geklop op de deur: de penatu (wasman) met de was. Ik snel in de kleren (want telanjang benar-benar) en daarna weer proberen te slapen.
Helaas: om half zeven startte een soort bootcamp op het veldje naast onze kamer. Een enthousiaste instructeur schreeuwt in een megafoon aanwijzingen naar een grote groep in trainingspak gehulde fitnessers. Als dit dezelfde mensen zijn als vannacht, dan hebben zij nauwelijks geslapen.
Ik sta maar op om de douchen. Als onze eigen wekker om 7 uur afgaat zijn wij beiden brak en vermoeid.
Wij zijn dit keer ruim op tijd in de ontbijtzaal, dus het eten staat er nog. Helaas is Carla's gestel nog niet in orde.
Met de ervaring van vannacht en gisteren is het Grage Sangkan hotel wat ons betreft wat tegengevallen. De bediening is aardig en de kamer is prima, maar men is niet informatief en door de grote groepen die de hoofdruimten en faciliteiten gereserveerd hielden, voelden wij ons eerder een indringer dan een gast.

De vervolgreis naar Semarang wordt gereden over de grote weg. Hierdoor is het uizicht anders als tijdens de rit van Bandung naar Kuningan (die dwars door dorpjes heen ging). Het wegdek is wel beter. Het eerste stuk is een tolweg, die - zo vertelt Ostik - niet van de overheid is, maar privé-bezit van een van de rijkste Javanen. Zo'n tolweg zal wel een rendabel project zijn, lijkt mij.
Onderweg schurken wij af en toe langs de kust, zodat wij - in de verte - de Javazee zien. Mooi is ook het zicht als wij rivieren oversteken. Een van de bruggen is vorige maand (!) ingestort na een aardverschuiving, met als gevolg dat de vierbaansweg een tweebaansweg is geworden. Deze flessenhals levert soms kilometerslange file's op. Het is nu zaterdag, dus de vertraging is minimaal.

Rond 4 uur komen wij aan in Semarang. Ons hotel ligt in het centrum, op loopafstand van het markante Lawang Sewu (het voormalige hoofdkantoor van de Nederlandsch-Indische Spoorwegmaatschappij. Hier gaan wij morgen ook naar toe.
Onze kamer, op de 5e verdieping, kijkt uit op de enorme Paragon mall, dat met zijn zeven verdiepingen (75.000 m2) het ernaast gelegen Pertamina gebouw uit 1938 degradeerd tot een schuurtje.
Maar goed, wij konden daar wèl even belanja en koffie drinken bij - jawel - Starbucks.

's Avonds hebben wij Ostik uitgenodigd voor het diner in ons hotel. Speciaal voor de hari merdekaan is er een traditioneel buffet en speelt er een acoustisch keroncong (asli)-orkest. Verbazingwekkend genoeg was het restaurant bijna leeg.
Wij bespraken onder meer de corruptie in Indonesië. Ostik vertelde naar aanleiding hiervan sappige verhalen. Een ervan heeft hij gehoord van vrienden van hem die bij de politie werken. Zij zitten volgens hen vooral te kaarten op het politiebureau, waarbij zij zo staan opgesteld dat ieder één kant op kan kijken. Als zij dan een 'overtreding' zien, onderbreken zij het spel om naar buiten te gaan en de bekeuring te innen, om daarna weer verder te kaarten. Het aanhouden van overtreders geschied willekeurig, waarbij vooral kentekens van buiten de regio interessant zijn. Hoewel iedereen kriskras door elkaar rijdt, op de straat en/of de berm heeft Ostik zelf een maand geleden in Surabaya een bekeuring gehad omdat hij over een witte streep heen reed. De boete van Rp 500.000 (€ 31,94) kon hij onderhands afkopen voor Rp 100.000 (€ 6,39). Alternatief was dat hij, als Pangandaranees twee weken later in het hemelsbreed 500 km verder gelegen Surabaya bij de rechtbank moest verschijnen voor een zitting van tien minuten.

Morgenochtend gaan wij - vanwege de hoge temperatuur in Semarang - extra vroeg op pad voor de stadswandeling in de oude stad. 's Middags naar Karangpanas - het jongensinternaat waar Oom Piet heeft gezeten - en naar een weeshuis. Ook ereveld Candi staat op het programma. Omdat wij niet weten in hoeverre de bevrijdingsdagactiviteiten een rol spelen, is het een beetje afwachten of alles gaat lukken.
Sampai besok!

Woordenlijst - Daftar kata

asli - oorspronkelijk, origineel
belanja [blandja] - winkelen
benar-benar - echt, werkelijk
Hari Merdekaan Indonesia [~ merdekka-an ~] - Indonesische Bevrijdingsdag (17 augustus)
hotperdom (Petj.) - gvd
telanjang - naakt
telanjang benar-benar - spiernaakt

• 17 Augustus 2014 - 08:24

Yvonne:

Hier een klein beetje jaloezie na het lezen van jullie prachtige verhalen. Ik hoop dat jullie vannacht wel goed hebben geslapen, want met alles wat jullie doen heb je die slaap wel nodig volgens mij! Frans bedankt voor de woordenlijsten, ik snap nu een stuk beter wat ik lees!! Zus hoe is het met de inwendige mens? Komt het al weer een beetje tot rust? Wel jammer met al dat lekkere eten....geniet van de stadswandeling straks (?) en ik ben nu al weer benieuwd naar de foto's! Jullie moeten de groetjes van mama hebben trouwens. Ze bleek 2x te zijn gevallen, maar heeft er niets aan over gehouden gelukkig. Ik zal haar vrijdag weer bijpraten over jullie reis. Eerst morgen weer aan het werk.....
    Liefs en groetjes van ons.

• 17 Augustus 2014 - 11:40

Carla:

Ha zus en zwager, redelijk geslapen vannacht, maar nog steeds niet van de maag- en darmklachten af. Dus brood en witte rijst eten in plaats van allerlei lekkers. Ik heb het gisteravond wel weer geprobeerd tijdens het buffet, maar het ging gelijk weer mis. Ik heb inmiddels al één doosje immodium op (van de twee...), dus nu moet het maar eens stoppen! Fijn dat jullie mama op de hoogte houden. Bellen kost € 3,20 per minuut, dus dat doen we maar niet. Ze loopt dus nog steeds, eigenwijs, zonder rollator. Gelukkig dat ze niets aan het vallen over heeft gehouden. Doe haar vooral de groeten terug. En de stadswandeling? Die hebben we allang achter de rug. Het is hier vijf uur later dan in Nederland :-) Verslag en foto's volgen z.s.m. Liefs voor jullie beiden!

• 17 Augustus 2014 - 12:48

Peter En Marry De Meijer:

Hi Frans en Carla, Wij lezen trouw jullie verslagen en ook wij zijn wat jaloers op al jullie mooie ervaringen.
    Hoop dat Carla na het slikken van de medicijnen nu weer in haar normale doen is, en lekker kan eten/drinken.
    Lukt het je om van de sigaretten af te blijven Frans, of breng ik je in 'verleiding' om er over te beginnen ?
    De foto's die we tot nog toe hebben gezien zijn erg mooi en we hopen dat we later véél meer mooie plaatjes te zien krijgen van die prachtige uit- en vergezichten.
    Natuurlijk is de reis die jullie vandaag maken extra interessant voor mij omdat Semarang en Surabaia de steden zijn waar mijn herinneringen het meest naar toe gaan.
    Wat Karang panas betreft : Saya sangat penasaran dan terima kasih khusus untuk upaya dan usaha anda !
    Groet en gezondheid voor de komende tijd en nog veel moois en plezier.

• 17 Augustus 2014 - 14:32

Carla & Frans De Meijer:

Sama sama, Oom. Ik hoop dat de foto's (en video) van Karangpanas gaan bevallen. Het wordt wel even wachten tot onze thuiskomst omdat wij niet zoveel uploadruimte hebben.
    Vandaag (zie verslag 'Semarang') alvast een voorproefje van één foto.

Wat het roken beteft: ik ben niet alléén gestopt, Carla ook. Wij hebben gelukkig wel steun aan elkaar.

• 17 Augustus 2014 - 19:24

Lucia:

weer wat geleerd, geen idee dat krontjong gebaseerd is op fado :) Ik hoop dat je snel weer wat opknapt Carla, en wat stoer dat jullie allebied gestopt zijn met roken!