Ubud (1) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Ubud (1) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Ubud (1)

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

28 Augustus 2014 | Indonesië, Ubud

Ons resort ligt in Nyuh Kuning, een half uur lopen van Ubud (uiteraard kan ook een shuttlebus worden genomen) en halverwege - bij het dorpje Padangtegal - ligt het 'sacrale apenbos' Padangtegal Mandala Wisata Wanara Wana. In dit 10 ha grote natuurreservaat en tempelcomplex - dat eigendom is van de dorpsbewoners van Padangtegal - zitten meer dan 600 makaken. De Apenheul is hier niets bij. In het park staan naast 115 verschillende boomsoorten ook veel Balinese tempels. Deze tempels zijn (voor mensen) alleen toegankelijk bij speciale gelegenheden of om te bidden; de apen trekken zich daar weinig van aan. Naast de crematietempel (Pura Dalem Agung - de Grote Tempel des Doods) ligt een klein kerkhofje met (ook hier recente) grafstenen, waarvan de helft is voorzien van een swastika: het heiligste teken uit het hindoeïsme.
Waar wij in Java een van de weinige - meestal de enige - 'non-locals' waren bij een bezienswaardigheid, is het hier erg druk met Australische en Europese toeristen, waaronder de nodige Nederlanders.

Na een verfrissend vers vruchtensapje lopen wij door de prachtige (schone) lanen van het dorp terug naar het hotel en horen wij een gamelan spelen: in de centrale dorpspendopo heeft een stel kinderen de doeken van de gamelan gehaald en bespelen - niet onverdienstelijk - de instrumenten. Waarschijnlijk worden zij overmoedig, want de sacrale klanken gaan op een gegeven moment over op een AC/DC-achtige cadans. Als zij zien dat wij aanstalten maken te vertrekken, gooien zij snel de doeken weer over de gamelan en roepen zij "Thank you, sir" naar ons. Heel goed, om je publiek te bedanken. (N.B.: Ook op Java werden zowel Carla als ik door kinderen met 'sir' aangesproken.)
Naast de pendopo staat een lagere school (SD). Door het raam zien wij een schoolklas zoals die 50 jaar geleden ook in Nederland had kunnen staan. De guru heeft als enige een luxe bureaustoel; voor de rest zijn het houten bankjes en tafels.

Tegenover ons resort ligt het Yayasan Taman Permata Hati orphan centre. Hoewel de naam anders doet suggereren is het geen weeshuis, maar een dagbestedingscentrum (met onder meer een creatieve ruimte en een bibliotheekje) voor wezen en kinderen uit eenoudergezinnen uit de regio Gianyar. Omdat wij de activiteitenlijst op het raam bekeken, werden wij - door de enige vaste medewerkster - uitgenodigd binnen te komen. Het centrum draait geheel op sponsors en verzorgt Engelse lessen, computerlessen, tekenlessen en (eenvoudige) kooklessen. In de keuken werden ons ook gelijk eigengemaakte (nog warme en lekkere) mie-koekjes aangeboden. De lessen worden gegeven door vrijwilligers, die korte of langere tijd op Bali vakantie hebben. Op dit moment is er alleen een Engelse lerares, wier klasje wij even mochten verstoren. Voor de computerles (drie Windows XP-machines!) en de tekenklas is er thans niemand.
Het centrum heeft onlangs van een sponsor muziekinstrumenten gekregen (drumstel, keyboard, Fender Jazzbas en Telecaster gitaar). De kinderen leren elkaar spelen (want ook hiervoor is geen leraar). Zij wilden graag een demonstratie geven van hun kunnen. Een bassist was niet voorhanden. Laat ik nu toevallig ... Ik heb geen idee welk nummer ik heb gespeeld (ik heb maar goed gekeken naar de akkoordgrepen van de gitarist).
Hoofddoel van het centrum is - naast de buitenschoolse activiteiten - het vinden van schoolgeldsponsors voor (met name) kinderen uit eenoudergezinnen. Vaak is de vader overleden, werkt de moeder op het land, en is het lesgeld/de uniformen/de boeken niet op te brengen voor alle kinderen uit het gezin. Wij hebben na de rondleiding dan ook geïnformeerd naar sponsormogelijkheden. Na het bekijken van een aantal dossiers (inclusief de medische bijlagen) kiezen wij voor het vergoeden van de schoolgelden van vier kinderen uit één gezin, waarvan de vader is overleden. De oudste (jongen, 17 jaar) zit in het examenjaar van de SMK, daaronder zit een meisjestweeling (11 jaar, 6e klas SD) en het jongste meisje (5 jaar) zit op de kleuterschool. Morgen, aan het eind van de middag, gaan wij het gezin ontmoeten.

Wij sluiten de middag af bij het zwembad. Voor het eerst liggen wij er ook echt ìn ...

Woordenlijst - Daftar kata

guru [goeroe] - leraar
hati - hart (ook: lever)
permata - juweeltje, pareltje
SD - afk. voor 'sekolah dasar' (lagere school)
SMK - afk. voor 'sekolah menengah kejuruan' (middelbaar beroepsonderwijs)
taman - park, tuin
wisata - touristisch, bezienswaardig
yayasan [jajasan] - stichting

• 28 Augustus 2014 - 13:11

Joke:

Weer fijn om het e.e.a. te lezen! ff tussendoor de NPi werkzaamheden :)
    Komt do foto van de bassist nog?
    Groetjes en nog veel plezier!

• 28 Augustus 2014 - 14:29

Carla & Frans De Meijer:

@Joke: foto's staan er nu op!

• 28 Augustus 2014 - 18:37

Jeroen:

Cool hoor, heb je nu ook gewoon een balineese band :).

• 28 Augustus 2014 - 21:52

Pa & Ma:

Wat een mooi initiatief van de Taman Permata Hati ('oog voor het hart'?) en onze waardering voor jullie sponsorschap. Veel liefs uit Zevenaar.