Een verrassing: Jaran kepang op de alun-alun - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu Een verrassing: Jaran kepang op de alun-alun - Reisverslag uit Wonosobo, Indonesië van Carla & Frans Meijer - WaarBenJij.nu

Een verrassing: Jaran kepang op de alun-alun

Door: Frans de Meijer

Blijf op de hoogte en volg Carla & Frans

05 Juni 2010 | Indonesië, Wonosobo

Nadat wij aan 'onze plicht' hebben voldaan, het schrijven van de reisverhalen voor thuis en Waarbenjij, genieten wij nog even van een spelend gamelanorkest in de foyer van ons hotel. Dan gaat de telefoon ...
Sugiyono vraagt ons waar wij nu zijn, want er is een spektakel op komst op de alun-alun: èchte gamelan met èchte jaran kepang-dansers.
Het is 10 voor 7 en de voorstelling zal om 7 uur starten en maar een uur duren.

Er staat een grote tent op het plein, waar duidelijk notabelen moeten komen te zitten. Het plein loopt langzaam vol met bewoners van Wonosobo. Wij zijn de enige twee 'kolonialen' op de alun-alun, hetgeen bij de kinderen lachende dan wel schichtige gezichten geeft.

Dat het een lokaal feest betreft blijkt wel uit de organisatie. Men is druk doende met het leggen van kleedjes op de tafeltjes op het podium, deze weer opnieuw recht te leggen, cadeautjes en drinken neer te zetten, en wat dies meer zij.
De notabelen laten zich echter nog niet zien. Het wordt al gauw half 8. De band - op een podium verderop - laat hun synthesizer automatisch MP3-tjes afspelen. Dat begint nog hoopvol met "Soldier of fortune" van Whitesnake, maar daarna komen alleen maar popdeuntjes à la Maria Carey. Het wordt 8 uur. Rond 10 over acht komen mensen in wat nettere pakken aansloffen. Alles pelan-pelan. Zij worden met veel handengeschud verwelkomd en met een tasje Djarum Super - de keretekfabrikant sponsort het feest - naar hun plaats gewezen. Op het allerlaatst komen de hogere ambtenaren, voorafgegaan door hun eigen politie, die met norse blik het publiek aan de kant dirigeert. Ook wij, al geeft een van de notabelen Pa ook een hand omdat hij waarschijnlijk denkt dat er een speciale delegatie uit Negeri Belanda is overgevlogen.

Als iedereen zit begint een waar spektakel, dat het wachten uiteindelijk meer dan waard blijkt te zijn. Op de klanken van de gamelan en een inleiding in het Kromo - hoog-Javaans - waar wij hoegenaamd niets van verstaan, springen de dansers in de houding. Een van de dansers neemt in lotushouding plaats bij een altaartje met aangestoken wierook. De andere dansers springen sierlijk daaromheen met in hun handen een jaran kepang - een plat paard gemaakt van bamboemat.

De dansbewegingen zijn wat lastig te beschrijven, laat staan te fotograferen. Ik was vergeten de videocamera mee te nemen, maar heb wat bewegende shots kunnen maken met mijn fotocamera.

Na een uur zijn wij vertrokken. De band zal vast nog wel gaan spelen, maar wij moeten - zoals ik al schreef - de volgende dag weer vroeg op om naar het Diengplateau te vertrekken.

Tot morgen!

• 06 Juni 2010 - 15:56

Lucia:

Wat een leuk en onverwacht avontuur. De Indonesische versie van een Drum-gesponsored festival (al mogen ze dat geloof ik niet meer doen). Bijzonder hoor, om daar zo getuige van te mogen zijn. Een goede gids is dan toch heel wat waard!
    En wat een knappe kerels die dansers (ja, ik ben ook niet blind...)
    Zijn jullie ook helemaal native al die tijd rustend gehurkt blijven wachten... ;-) Dan was onze arme paps vast omgevallen toen hij van de hoge notabelen een hand kreeg!
    Tja, dat zijn natuurlijk de adelijke trekken van onze familie he, dat maakt natuurlijk meteen indruk! Soms buigen mensen ook wel eens spontaan voor mij als ik met plastic tassen boodschappen door het 'senior housing' complex loop. Kan ook zijn dat ze even willen zontroleren of hun veters niet los zijn...
    Hier heeft het eindelijk geregend, hoera, pollen waren ondragelijk aan het worden, alles zat onder het groen/gele stof. En lekker koel dat het is!
    Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen! Heeft iemand al iets van ma gehoord?

• 06 Juni 2010 - 16:16

Carla & Frans De Meijer:

@Lucia: Wij hebben wel (even) gehurkt gezeten, maar dat voornamelijk bij het fotograferen. Zo konden de mensen achter ons ook nog wat zien. Lang gehurkt zitten kost je wel je knieën.
    Je kan hier trouwens ook op de grond zittend eten: plesehan heet dat.
    De festivals in Europa mogen inderdaad niet meer gesponsord worden door tabaksfabrikanten, maar in Indonesië rookt 70% van de mannen - zo las ik vandaag nog. Ook in de hotel(kamer)s en restaurants staan gewoon asbakken. Zo heten ze ook hier, trouwens: asbak.
    Maar je bent nog steeds in de USA? Wij hadden begrepen dat je vandaag terug zou vliegen.
    Wij hebben zelf ook niets van ma gehoord. Wij hebben twee keer gebeld, maar hebben beide keren de voicemail in moeten spreken.

• 06 Juni 2010 - 19:44

Carla:

Ha mannen, ik was door mijn weekendje weg een beetje achter geraakt met het lezen en foto's bekijken. Jullie hebben er de afgelopen dagen ook zoveel opgezet. Prachtige foto's en nog steeds leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Ik ga zo een poging wagen om het account op te hogen met 400 foto's. Al vraag ik me af of dat genoeg is, als ik zie hoeveel je er steeds op plaatst.... en jullie hebben nog meer dan de helft te gaan.
    Liefs,
    Carla

• 06 Juni 2010 - 19:50

Carla:

Het is gelukt hoor! Jullie kunnen 400 foto's extra plaatsen (ze hoeven er niet allemaal op hoor, de rest zien we thuis wel :-))

• 06 Juni 2010 - 20:57

Martin:

Juist tijd , juiste plek.

geweldig hoor! Was het wachten wel waard. Het is s'avonds buiten ook wel goed toeven neem ik aan.
    En dat de planning niet altijd strak wordt gehaald in Indonesië heb ik wel vaker gehoord.

groeten uit Deventer

• 06 Juni 2010 - 21:08

Lucia:

Vandaag de laatste dag, we gaan morgen vliegen (5 uur). Nu eerst nog een latste keer eten met ma Kerns EN morgenmiddag nog een doktersafspraak...

• 07 Juni 2010 - 06:55

Marry En Piet:

'Leuk' om te vernemen dat er na al die jaren nog niet veel veranderd is wat tijds-besef betreft. Het is dus nog steeds jaman-karèt. Deze vorm van cultuur hebben jullie gelukkig ook mee kunnen pikken. Wat een 'rijk' land is het op deze gebieden. Selamat hari liburan !

• 07 Juni 2010 - 08:15

Bas :

Kijk, dat is het echte reizen. Onverwacht mooie dingen beleven. Logisch dat pa de hand geschud werd, toch?

Rijke ervaring rijker weer.

• 07 Juni 2010 - 10:18

Jeroen:

Ik was ook een weekendje weg (klimmen, what else!).

Allemaal weer mooie verhalen hoor. En pa die wakker blijft in de bus is wel heeel erg appart.

@Bas indonesisch geleerd, of een woordenboekje? :)

• 10 Juni 2010 - 19:04

Vincent:

Leuk zo'n ongeplande gebeurtenis.
    Top dat Sugiyono an jullie heeft gedacht.
    Dit had je toch niet willen missen.

Nou, en foto's kunnen er nu weer op. Zit er ook een beperking op het aantal letters dat je gebruikt in je reisverslag .. ;)

Verslag uit: Indonesië, Wonosobo

(Kembali) ke Jawa

Rootsreis (terug) naar Java / Perjalanan kedahuluan ke Jawa (kembali)

Op het moment dat op de Tong Tong Fair (beter bekend onder diens oude naam Pasar Malam Besar) een talkshow wordt gehouden over rootsreizen*, onderneem ik zelf een rootsreis naar het (ei)land waar mijn vader, grootouders, tantes, ooms, neven en nichten zijn geboren.
Een bijzondere reis. Mede omdat ik deze maak met mijn vader (Kediri, 1935), die sinds zijn vertrek op 10 september 1957 nooit meer teruggeweest is in zijn geboorteland.
Op 8 oktober 1957 kwam hij aan in Rotterdam met de Sibajak, als eerste van de familie De Meijer. Mijn opa en oma, tante Tineke en oom Piet vertrokken op 16 december 1957 met de Waterman. Het schip kwam op 1 februari 1958 aan in Rotterdam.
Dat het vertrek niet vrijwillig was, moge duidelijk zijn; Soekarno begon in die tijd moeilijk te doen tegen de 'buitenlanders'. Mijn opa (Jacobus Willem de Meijer, Nganjuk 1889-Herpen 1965) was een Indo en mijn oma (Francina/Soeminah, Kediri 1905-Panningen 2001) was een echte Javaanse.
Zelf ben ik in Nederland geboren (Best, 1965) en heb ik altijd interesse gehad in mijn Indische achtergrond. Dit is resulteerde onder andere in mijn bestuurslidmaatschap van de Stichting Indisch Erfgoed te Apeldoorn. Ik was tot op heden echter nog nooit in Indonesië geweest.

Nu is het eindelijk zo ver.
Er is ook nog familie in Indonesië. In Jakarta een volle zus van mijn vader (mijn tante Mien), haar zoon Robert, diens vrouw Truly en hun kinderen. Verder de nodige verre familie in onder andere Kediri en Surabaya. Uiteraard gaan wij de familie in Jakarta bezoeken.

Doel van de reis is niet zozeer de zucht naar 'tempo dulu' of de zoektocht naar 'Jalan kenangan'. Wel het ruiken en proeven van de Javaanse cultuur en natuur. Al hebben velen mij ingefluisterd dat de omgeving alleen al een schok van herkenning zal geven.
Toch heeft de reis wel degelijk een rootsfactor. Dit is ook de reden dat plaatsen als (en de natuur rond) Kediri (geboorteplaats van o.a. mijn vader en oma), Nganjuk (geboorteplaats van mijn opa) en Surabaya aangedaan worden.

Maar uiteraard worden ook veel bekende culturele plaatsen aangedaan:

Jawa Barat

29 mei: Eerste dag in Jakarta
- aankomst
- familiebezoek
- verblijf in Jakarta

30 mei: Culturele dag in Jakarta
- "Reinier de Klerk" (Arsip National)
- Museum Fatahillah (vm. Gouvernementsgebouw)
- Wayang Museum
- Museum Seni Rupa dan Keramik
- Museum Nasional
- familiebezoek

31 mei: TMII en Kebun Raya
- Taman Mini Indonesia Indah
- Bogor: Kebun Raya (v/h s Lands Planetentuin)

1 juni: Puncak, Cianjur en Lembang (Priangan)
- Theefabriek 'Gunung Mas'

- Ciater Spa

3 juni: Bandung
- Villa Isola
- Gedung Sate
- Jalan Asia-Africa (v/h Groote Postweg)
- Jalan Braga (Bragaweg)

5 juni: Van Baturraden naar Wonosobo
- kabupaten Purbalingga, Banjarnegara en Wonosobo
- Mandirejo
- verblijf in Wonosobo
- een verrassing: Jaran kepang op de alun-alun

6 juni: Het Diengplateau
- Museum Dieng Kailasa Kala